23948sdkhjf

- Østeuropa kræver erfaring

Soka Spedition om østeuropæisk transport.

Vojens-speditøren Soka Spedition har planlagt transporter i udlandet, siden selskabet blev stiftet i 1982. I de sidste mange år har Soka især specialiseret sig i transporter til de østeuropæiske lande. En spændende niche, der dog også også kræver erfaring og masser af kontakter.

Transporter i fjerne lande

Det er i særlig grad de positive gloser, Karen Marie Christensen finder frem, når der spørges ind til, hvordan det er at planlægge transport i de østeuropæiske lande. Siden den 63-årige kvinde sammen med sin daværende mand stiftede Soka Spedition tilbage i 1982, er der løbet mange ordrer gennem ordrebøgerne – især forespørgsler på planlægning af transport til de østeuropæiske lande, som er Sokas speciale.

Og det er særligt, når en Soka-transport besøger et nyt sted, fra tid til anden endnu længere væk end Østeuropa, at spændingen når nye højder på kontoret i Vojens, fortæller hun:

- I midten af firserne var vi de første fra Danmark, der havde en lastbil i Forenede Arabiske Emirater, og der har ikke været en dansk bil dernede siden. I 2000 havde vi en lastbil i Israel, og den skulle først over Cypern, fordi man ikke kunne køre igennem Irak. Det er, når vi kører den slags spændende steder, at jeg synes, det er rigtig sjovt, siger Karen Marie Christensen.

Og glæden ved at udføre transporter i fjerne egne af verden er en følelse, Søren Schmidt Christensen kan nikke genkendende til. Den 30-årige søn af stifteren, der netop har overtaget direktørstolen i Soka Spedition, synes også at have overtaget glæden ved de transporter, der skiller sig ud.

- En af de mere spændende opgaver, jeg særlig husker, var, da vi i foråret leverede to speedbåde til en rigmand i Turkmenistan. Det er trods alt sjældent, at vi kører så langt væk, siger Søren Schmidt Christensen.

De rette kontakter

Det kan dog også være forbundet med udfordringer at lave transport i Østeuropa. Eksempelvis skal der tages hensyn til de mange forskellige toldregler, der kendetegner de forskellige østeuropæiske lande, og blandt andet derfor kræver det sit speditionsselskab at drive forretning derovre med succes, fortæller Karen Marie Christensen.

- Selvom det er spændende, så er det samtidig besværligt at planlægge transport i Østeuropa, for der er rigtig meget papirarbejde. For tre-fire år siden holdt vi stille med en trækker og trailer i 45 dage i Baku i Aserbajdsjan, fordi der fra afsenders side var fejl i papirerne. Samtidig er der en anderledes mentalitet. I lande som Polen, Tjekkiet og Rumænien holder de, hvad de lover. I Ukraine og Rusland er det lidt mere flyvsk. Her kan gods godt holde stille i fem dage, siger Karen Marie Christensen.

Og netop konflikten mellem Rusland og Ukraine har kunnet mærkes i Soka Spedition, fortæller hun.

- Tidligere udgjorde Rusland halvdelen af hele vores forretning. I dag udgør det russiske marked kun fem procent, så har vi været tvunget til at finde nye markeder. Og det har kun kunnet lade sig gøre, fordi vi har så stort et netværk af kontakter, agenter og vognmænd i hele Europa – særligt i Østeuropa, siger Karen Marie Christensen.

Soka Spedition gør sig mest i transporter af industrigods i almindelig P-trailer, men kan løse de fleste transportopgaver, herunder også special- og kurertransporter. 95 procent af forretningen udgøres af grænseoverskridende kørsler, mens resten er indenrigskørsel i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063