Schengen strammer grebet om udenlandske søfolk
Schengenlandene har strammet visa-grebet så hårdt, at det ofte er umuligt for filippinske søfolk at påmønstre et skib i Schengenområdet, og andre filippinske søfolk må blive på skibet, fordi deres afløsere ikke kan komme frem ifølge Søfartens Ledere.
- Det er håbløst, det er bøvlet, og det koster en helvedes masse penge at skifte besætning. Det var ikke meningen med MLC-konventionen, siger Fritz Troels Frederiksen, der er overstyrmand for rederiet Norden og medlem af bestyrelsen i Søfartens Ledere.
Maritime Labour Convention (MLC) blev vedtaget i 2006, og den internationale arbejdskonvention slår fast, at søfarende har ret til at blive fløjet hjem, når deres kontrakt udløber.
Men denne ret bliver krænket gang på gang, fordi reglerne inden for Schengenlandene er så strenge, at udskiftningen af besætningsmedlemmer let går galt.
Problemet er størst i de tilfælde, hvor skibe bliver omdirigeret og ikke kender deres sejlplan mere end få dage frem i tiden. I disse tilfælde kan myndigheder og skibsmæglere ikke nå at skaffe de påkrævede Schengenvisa til de filippinere, som skal påmønstre.
Schengenlandenes greb om filippinske søfolk er for alvor strammet i løbet af de seneste få år lyder det fra danske skibsmæglere.
De peger samstemmende på, at Schengensamarbejdet har gjort det sværere at være sømand fra et af de 105 lande, hvis beboere skal have visa for at rejse ind i Schengen - heriblandt Filippinerne.