23948sdkhjf

Flere østbiler over grænsen

ITD: Fortsat vækst i lastbiltrafikken ind i Danmark – men ikke på danske biler.

Antallet af vejgodstransporter ind over Danmarks grænser er steget 8,6 pct. fra første til andet kvartal 2015. Det fremgår af ITDs seneste konjunktur-undersøgelse for 2. kvartal 2015, der er baseret på brancheorganisationens egne grænsetællinger ved landegrænsen, som data fra Øresundsbron og Danmarks Statistiks færgestatistik for 1. kvartal i år.

Den positive udvikling afspejler ifølge ITD, at der er gang i industrien og samhandlen igen.

Siden 2010, hvor lastbiltransporterne ramte det seneste bundniveau har antallet af lastbiltransporter været støt stigende, så der i 2. kvartal 2015 dagligt kørte 34 procent flere lastbiler ind i Danmark svarende til 5.711 lastbiler i døgnet.

- Tallene understreger med al tydelighed, at der køres rigtig mange transporter for tiden. Dermed har vi en god indikation på, at der er gang i den internationale samhandel, og at maskinerne i den danske industri og de danske virksomheder for alvor er begyndt at dreje rundt, siger Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.

450 lastvogne

Den samlede lastbiltrafik over grænsen i Sønderjylland og over Øresund og Femern Bælt til Danmark var i 2. kvartal 2015 det højeste, der er målt, siden ITD’s tællinger startede i 2003. De 5.711 biler i døgnet er knap 1.500 lastbiler mere over grænsen dagligt end i 1. kvartal 2010.

Ser man alene på udviklingen i forhold til årets tre første måneder, så er antallet af lastbiler ind i Danmark steget med 450 lastbiler i døgnet det seneste kvartal.

- Aktiviteten på vejene, som vi oplever netop nu, sender et klart signal om, at mængden af gods, der skal transporteres, er i vækst. Det harmonerer godt med, at forventningen til at godsmængderne vil vokse i det europæiske godsmarked, er stigende, siger Jacob Chr. Nielsen.

Øst-fremmarch

Grænsetællingerne dokumenterer også, at væksten i den internationale lastbiltrafik foregår på lastvogne, der er indregistreret i Østeuropa. Der er nu østeuropæiske nummerplader på hver tredje lastvogn i den tunge trafik ind i Danmark.

Dansk indregistrerede lastvogne tegner sig kun for 18 procent af trafikken. Medregnes lastvogne, der er indregistreret i udlandet – typisk Østeuropa eller Tyskland – men ejet af danske transportvirksomheder, så er den samlede ”danske” andel oppe på godt 40 procent.

ITD oplyser, at antallet af vesteuropæiske lastbiler, som passerer grænserne dagligt, har været stort set uændret siden starten af 2009.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093