Byrde lettes
Siden Scania i sommeren 2013 gjorde Scania Communicator til standard på alle nye lastbiler, er det kun gået en vej, fremad. I dag er 93 procent af alle leverede nye Scania online, og 58 procent af dem er tilkoblet den elektroniske fartskriverservice.
- Kun Norge, Sverige og Tyskland har flere abonnementer end Danmark, når man hos Scania tæller fartskriveroverførsels-abonnementer på verdensplan, fortæller Scania Danmarks FMS Manager, Lene Glitten.
Blandt de mange regler og lovkrav, som virksomheder i transportbranchen skal overholde, er indsamling og opbevaring af fartskriverdata for virksomhedens chauffører og køretøjer. Det gælder både oplysninger om chaufførernes køre-/hviletid samt driftsdata fra hele vognparken, og det gælder, uanset om virksomheden råder over ét eller 100 køretøjer.
- Det er en kompliceret opgave og en administrativ byrde at overholde de skrappe regler. Derfor føler mange virksomheder sig mere trygge ved at have deres data liggende hos os, fortsætter Lene Glitten.
Scania benytter den standardmonterede Communicator kommunikationsenhed i lastbilen til at overføre fartskriverens registreringer til kundens fartskriverportal. Når de vitale data er overført, lagres de på Scanias sikre servere, så virksomheden let og hurtigt kan få adgang til dem f.eks. i forbindelse med en virksomhedskontrol.
- Med Scanias system går det hele automatisk, så kunderne skal hverken overføre manuelt eller opbevare de vitale data. Det giver en god nattesøvn, fortæller Lene Glitten.
Ved siden af køre- og hviletidsreglerne gælder EU-regulativet om, at 10% af alle vognmænd skal indkaldes til virksomhedskontrol for at få tjekket deres fartskriverdata.
- Når man er en travl vognmand med mange gøremål kan det være en næsten uoverkommelig opgave at håndtere en indkaldelse, fortæller Lene Glitten.
- Scania har derfor netop introduceret servicerådgivning og en samlet sagsbehandling lige fra udtagning af data fra kundens fartskriverportal, brænding af cd-rom, samt gennemgang af data for overtrædelser og udfærdigelse af nødvendig dokumentation. Og sidst men ikke mindst, færdiggørelse og afsendelse af hele pakken til politiet, afslutter hun.