Småøer får bedre vilkår
Venstre bekræfter, at de vil sænke taksterne på færgefarten til 31 danske øer.
Udmeldingen sker som reaktion på en række ø-borgmestre, som ønskede handling bag partiets udspil fra før valget. Det er også i forlængelse af den tidligere regerings politik. Danmarks Rederiforening glæder sig over, at man med tiltaget anerkender færgefartens betydning, hvilket vil komme både erhvervsliv og beboere på øerne til gavn.
Allerede med vækstpakken fra 2014 var der politisk enighed om at tilgodese færgetrafikken til de danske øer. Det resulterede i en sænkning af prisen for at fragte gods til 31 danske øer.
Borgmestrene på Fanø, Læsø, Samsø og Ærø efterlyste for nylig et udspil, og nu bekræfter Venstre, at man vil sænke taksterne. Det gjorde Jacob Jensen, finansordfører overfor DR med den begrundelse, at lavere færgetakster er højt oppe på dagsordenen, for de er også en del af udkantsproblematikken. Der er altså en klar erkendelse af færgernes betydning for disse dele af landet.
-Det er noget, vi arbejder på. Hvor stort og hvornår, det kan jeg ikke sige noget om. Men det er klart noget af det, der skal kigges på i forbindelse med finanslovsarbejdet, siger Jacob Jensen til DR. Tiltaget var med i Venstres landdistriktsudspil fra april 2015 og den endelige udformning skal i de næste måneder findes med finansloven for 2016, hvilket Danmarks Rederiforening bakker op om.
-Det er godt, at Venstre nu slår fast, at man i tråd med den afgåede SR-regering vil sænke prisen på færgebilletter til en række af de danske øer. Det var også en del af Venstres eget udspil om landdistrikter før valget, og på den måde tilgodeser man væksten på øerne. Dermed er der en god sammenhæng mellem midlet og det politiske mål om at skabe økonomisk vækst i hele Danmark, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening med ansvar for færger.
Idéen er, at prisen for at sejle med færgen til små øer og ø-kommuner i Danmark er lig prisen for at køre en tilsvarende strækning i bil på landevej.