23948sdkhjf

Tyske lastbiler mister pusten

Maut-opgørelse viser stigning for udenlandske køretøjer.

Tyske lastbiler er i hård konkurrence med udenlandske konkurrenter.

Det viser en ny opgørelse over maut-indtægterne fra Bundesamt für Güterverkehr (BAG), der har opgjort tallene for første halvår 2015.

Der er kørt 14,3 mia. kilometer ind på mautkontoen, hvilket er en stigning på 2,6 procent i forhold til samme periode sidste år. Tyske lastbiler bidrog dog kun til stigningen med 0,3 procent, mens udenlandske køretøjer havde en vækst på 6,0 procent.

Den tyske markedsandel faldt dermed fra 60,4 procent til 59,0 procent.

Topscorerne blandt de udenlandske transportører er Kroatien (19,3 procent), Rumænien (18,3 procent) og Bulgarien (12,7), når det gælder vækst.

Men det er England (16,6 procent), Cypern (13,8) procent og Luxembourg (9,1 procent), der relativt bidrager med flest euro i kassen.

I perioden var der flere lastbiler på de tyske veje – i gennemsnit 739.749 køretøjer. Både tyske og udenlandske lastbiler er blevet gode til at finde besparelser og benytter i stigende grad veje uden maut. Tyskerne benyttede maut-pligtige veje 59,5 kilomer pr. transport – et fald på 0,3 procent- og udenlandske lastbiler kørte tilsvarende i gennemsnit 152,4 kilometer med maut, hvilket giver en tilbagegang på hele 1,1procent.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08