UNO Transport laver første full charter
Aarhus-speditøren UNO Transport har leveret kæmpe bioanlæg til Norge og vil fremover fokusere mere på store projekttransporter.
”Keiseren” hedder det store bioanlæg, som i øjeblikket er under opførelse i den norske by Bodø, og som Bodø Energi A/S har hyret danske Weiss A/S til at udvikle og producere.
Til at forestå transportplanlægningen og selve transporten af de kæmpestore elementer til det store anlæg har Hadsund-baserede Weiss allieret sig med den aarhusianske transport- og speditionsvirksomhed UNO Transport A/S.
Mængden af og størrelsen på de elementer, der er blevet transporteret til anlægget, har i sig selv gjort opgaven til den mest omfattende nogensinde for UNO Transport. Dertil kommer, at den repræsenterer selskabets første full charter-opgave, hvor UNO for første gang har skullet planlægge transport til søs.
Stormende udfordring
Transportopgaven tog sin begyndelse i midten af december, hvor godset skulle transporteres fra Weiss’ fabrikker i polske Ostrewiche og Odense i Danmark til afskibningshavnene i henholdsvis Gdynia og Grenå. Herfra blev den samlede transport surret og gjort klar til afgang.
Men opgaven skulle vise sig at blive en større udfordring end antaget, for umiddelbart inden afgang mod Norge aflagde stormene Dagmar og Egon disse breddegrader en visit. Og naturelementernes lune kan selv den mest præcise transportplanlægning som bekendt have svært ved at tage højde for.
Men UNO Transport og H.H. Danship A/S, som UNO havde allieret sig med, tog den stormende udfordring med oprejst pande, fortæller Helge Olesen, salgschef hos UNO Transport:
- Der var jo hele to storme den weekend, men vind- og vejrforhold er man ikke selv herre over. Og det kan jo være svært at skrive ind i en kontrakt. Men vi begyndte at læsse om mandagen, og selvom det stadig blæste en hel del, nåede godset frem til Bodø – både til tiden og uskadt, siger Helge Olesen.
Salgschefen fortæller, at al godset vil være transporteret til Bodø og klar til montering den 1. august, inden anlægget efter planen skal stå klar til november.
Hidtil største opgave
Helge Olesen tilføjer, at opgaven, der specifikt lød på 2.500 fragttons fordelt på 25 kolli, har været UNO Transports mest omfattende til dato. Også selvom UNO tidligere har leveret flere store projekttransporter i Hviderusland, Ukraine og store dele af Baltikum, hvor selskabet gør en stor del af dens forretning.
Det var også UNO Transports første full charter-opgave, og derfor allierede selskabet sig da også med H.H. Danship A/S, der har erfaring med specialtransport til søs.
UNO Transport havde ansvaret for alle facetter af opgaven. Lige fra de nødvendige ansøgninger og godkendelser i Polen og Danmark, chartring af egnet skib, samtlige transporter på land, læsning på havnene i Grenå, Gdynia og Bodø samt koordination af kommunikation mellem alle involverede parter.
Mere fokus på projekttransport
Ifølge Helge Olesen var det en spændende opgave at løse for UNO, og derfor har speditøren da også fået mere blod på tanden i forhold til lignende opgaver fremover:
- Vi er begyndt at fokusere mere på projekttransport i den her størrelse, der også kræver løsninger til søs. Men fordi vi gerne vil brede os på projekttransport, betyder det ikke, at vi skruer ned for andre dele af forretningen, og vi vil fortsætte med at lave meget forretning i Rusland og i Baltikum. Vi har nogle spændende nye projekter i støbeskeen, der bliver større end det i Norge, men mere kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt, siger Helge Olesen.
UNO Transport blev stiftet i 1999 og beskæftiger i dag 70 medarbejdere.
Et af de store godselementer til bioanlægget ”Keiseren” losses fra fragtskibet Abis Bordeaux til lastbil i norske Bodø. Foto: UNO Transport.