23948sdkhjf

DAF præsenterer Future Truck Chassis Concept

Forbedrer effektivitet

Med en vision om at forbedre transporteffektiviteten endnu mere har DAF bygget en prototype af en distributionslastbil med en betydeligt lavere egenvægt. Takket være det innovative og patenterede chassisdesign samt brug af letvægtsmaterialer og

FTCC er baseret på DAF's LF serie, og lastbilerne er bygget af Leyland Trucks i tæt samarbejde med både Sapa Profiles UK, der arbejdede intensivt sammen med DAF på designet, og som leverede de ekstruderede aluminiumsprofiler, der blev anvendt, og CSA Group, der bidrog til at få lastbilerne godkendt ved at opstille parametre for samt gennemføre de relevante tests af lastbiler og opbygning. Målet var at opnå en højere nyttelast ved et lavere brændstofforbrug og dermed reducere CO2-emissionerne.

Den forreste underkøringskofanger er monteret på et nydesignet og nypatenteret frontrammemodul. Dette modul er på intelligent vis fastgjort til sidevangerne, da disse er kortere end lastbilen, hvorved der opnås optimal pladsudnyttelse. En anden patenteret løsning er, at karosserigulvet nu er integreret i chassisrammen, idet undervognen er indbygget i sidevangerne til hovedchassisrammen. Ud over de mange vægtbesparelser omfattede projektet også en række andre avancerede elementer som f.eks. en uafhængig luftaffjedring foran med tandstangsstyring, som havde til formål at undersøge, hvilke forbedringer i forhold til kørekvalitet, styrepræcision og pladsudnyttelse der kunne opnås.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266