23948sdkhjf

Medbringertrucks tæt på mål

Juridisk armtag mangler endnu

Trafik- og Byggestyrelsen har netop sendt en bekendtgørelse om medbringertrucks i høring, og kommer der ingen indsigelser er to års arbejde endelig i mål:

- Det er en fantastisk god nyhed for branchen, udbryder chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD , der indledte arbejdet med medbringertrucks for to år siden.

- Det, at medbringertrucks ikke længere tæller med i den samlede længde af vogntoget, betyder, at mange vognmænd kan fylde flere paller på vognen, og det er både godt for miljøet og økonomien.

Hvis bekendtgørelsen træder i kraft, vil det ske allerede med virkning fra 1. oktober 2015.

Langt forarbejde

Det har i mange år været muligt i landene syd for Danmark at medbringe en truck, der hænger bag på lastbilen, uden at den tæller med i den totale længde. Derfor har ønsket længe stået højt på listen hos ITD, der startede arbejdet med at få reglerne ændret tilbage i 2013. I processen har ITD fået god støtte fra blandt andet DI Transport.

- Ud over den øgede godsmængde kan vognmændene også være mere fleksible i deres arbejde, når de har egen truck med, fordi de kan sætte varer af direkte i indkørslen eller helt ind på lageret, forklarer Jørn-Henrik Carstens.

Han understreger, at den hidtidige praksis, hvor vognmænd har købt kortere trailere, nu er blevet gjort overflødig. Men på trods af, at de forventede kommende regelændringer rammer de vognmænd, der inden for de seneste år har investeret i korte lad, mener Jørn-Henrik Carstens, at regelændringen er god for branchen, da trailere i fuld længde, ud over at være mere effektive, har en højere brugtpris end de kortere lad og dermed er bedre for økonomien.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094