Tysk netmøbelforretning insourcer logistik
Salget af møbler på nettet er for alvor ved at tage fart på det tyske marked. En indikator er, at antallet af tyskere, der googler ”sofa” steg med 250 procent fra 2013 til 2014.
Det mærker netmøbelforretningen Home24, der driver eget logistiklager i Ludwigsfelde syd for Berlin. Logistiklageret er dog udstyret med en ikke helt almindelig lagerfacilitet. Home24 har hele seks foto-studier på lageret, hvor man opbygger boligmiljøer. Årsagen er naturligvis, at billeder er helt afgørende for internetbutikkens markedsføring.
Home24 har valgt at gøre logistik til en kernekompetence, som virksomheden skal have under eget tag, selv om det ikke er nogen lille opgave.
- Vi vil selv at drive vores lagerfaciliteter som her i Ludwigsfelde i stigende omfang, fordi vi ønsker fuld kontrol med værdikæden, siger Cornelia Rauchenberger, der er talskvinde for virksomheden, til dvz.de.
Leveringtid er helt afgørende for netbutikker. Ikke mindst, når det gælder forbrugsgoder, som møbler, hvor de forbrugere, der køber online har et meget stærkt prisfokus. Et prisfokus, som er ekstra stærkt, når tyske forbrugere investere i varige forbrugsgoder som møbler.
Det betyder, at fortjenesten på møbler angiveligt nede under 10 procent.
Det er en væsentligt del af forklaringen på home24.de’s beslutning om at styre logistikken.
Mindre pakker leveres som post, mens store leveringer foregår via speditøren Rhenus.
Målet er en leveringstid på højst syv dage. Mindst lige så vigtigt er det, at man kan give kunderne et pålideligt leveringstidsrum.
Home.24 er fortsat afhængig af lagerfaciliteter, der drives af 3.part. Men virksomheden driver også eget lager i Mönchengladbach.
- Vi planlægger nu anlægget af en ny lagerfacilitet i Nidersachsen, der bliver dobbelt så stor som lageret her i Ludwigsfelde, fortæller Rauchenberger.
Home.24 har et sortiment på omkring 10.000 produkter. Ugentligt sendes omkring 20.000 forsendelser af sted til kunder.