HVO nedsætter CO2-udslip med 85 procent
Scania baner nu vejen for, at lastbiler og busser der opfylder Euro 5-normen samt udvalgte lastbiler og busser, som opfylder Euro 6-normen, kan køre på det genanvendelige brændstof hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO).
Når dette brændstof bruges i dieselmotorer i stedet for dieselolie, reduceres CO2-emissionerne med 85 procent.
Næsten identisk med diesel
Kemisk er brændstoffet næsten identisk med konventionel dieselolie, men når det anvendes i dieselmotorer, giver det mulighed for at opnå en reduktion af CO2-emissionerne på 85 procent. På nuværende tidspunkt er merprisen for HVO i Sverige typisk under en krone, mens merprisen i Danmark er fire til fem kroner grundet brændstofafgifter.
Intervallerne for olieskift er uændret for HVO sammenlignet med almindelig diesel.
For Scania var første skridt godkendelse af brug af HVO-brændstof i Euro 5-lastbiler og -busser, uanset kørselstype. Hvad angår Euro 6, skal der først udføres en række tests i samarbejde med et antal udvalgte større svenske transportvirksomheder. De er blandt andre affaldshåndterings- og genbrugsvirksomheden Renova og Götene Kyltransporter, der med omkring 80 lastbiler er en af de førende aktører på markedet for køletransport i Sverige.
Markant interesse
En tredje transportvirksomhed, som er med i projektet, er Kaj Inrikes, der transporterer varer for kunder som eksempelvis IKEA i Sverige.
Kaj Johansson, administrerende direktør for Kaj Inrikes:
- Vi har store forhåbninger, hvad angår hydrogeneret vegetabilsk olie som brændstof. Vi lægger mange kræfter i både at fokusere på investeringer i kommunikationsteknologi og i miljøbeskyttelse, og vi er overbeviste om, at det både vil være til gavn for vores virksomhed og bidrage til et bedre miljø, at vi indtager en førende position inden for disse områder. At ville udvikle og udforske nye muligheder er for os at se et naturligt ønske.
Jonas Nordh, øverste chef for Scania i de nordiske lande, udtaler, at der – især fra store transportvirksomheder – er en markant interesse i at nedbringe CO2-udledningen og deltage i en test, hvor der kigges nærmere på hydrogeneret vegetabilsk olies egenskaber som brændstof.
- Målet er at have cirka 100 lastbiler, som alle opfylder Euro 6-normen, i drift inden begyndelsen af efteråret med en god blanding af både eksisterende og fabriksnye biler, siger Nordh.
Supplerer gasmotorer
Hvordan kan man som ejer af en Euro 5- eller Euro 6-Scania lastbil vide, om det er muligt at anvende HVO-brændstof?
Scania anbefaler, at mærkets kunder søger rådgivning hos deres kontaktperson hos Scania. For eksempel er der en begrænsning i forhold til stelnummeret og bilens alder for at sikre, at bilen har korrekt type pakninger i brændstofsystemet.
Set i forhold til den daglige drift, er den primære udfordring for mange transportvirksomheder brændstoffets tilgængelighed på markedet. Hvad tilgængeligheden angår, er det meget nemmere at anvende "almindeligt" biobrændstof (FAME), og her tilbyder Scania Euro 6-motorer med ydelser fra 320 til 580 hk.
- Det er dog ikke et problem i Danmark, hvor for eksempel Biofuel Express allerede forhandler HVO til kunder, fortæller Scania Danmarks salgsdirektør, Anton Freiesleben.
Mål for 2020
Scanias mål er i år 2020 at have opnået reduktion på mere end 50 procent af miljøpåvirkningen sammenlignet med år 2000 og derved bidrage væsentligt i det globale arbejde mod klimaændringer.
- Derfor arbejdes der kontinuerligt med brug af alternative produktionsmetoder, materialevalg, og brændstoffer. I tillæg har vi i vores udvikling af produkter og serviceydelser også et klart fokus på chaufføren, som har stor indflydelse, når det handler om at reducere brændstofforbruget. Derfor indgår driver training og driver coaching samt skræddersyede forebyggende vedligeholdelsesprogrammer som en væsentlig del af vores servicepakker, slutter Anton Freiesleben.