Cargo-fusion nærmer sig styrt
Længe har det ikke set godt ud i cargo-divisionen hos den fransk-hollandske flyselskabsfusion Air France-KLM-Martinair, og luftfragttallene for maj bærer kun ved til det bål, erfarer luftfragtmediet Cargo Forwarder Global.
Selskabets evne til at fylde flyene med last, den såkaldte load faktor, faldt i maj til 59,4 procent. Et kritisk lavpunkt, der altså med andre ord betyder, at lastrummene kun blev lidt over halvvejs fyldt op.
Desuden skal den ekstremt lave load faktor ses i lyset af, at Air France-KLM Cargo i forhold til maj sidste år har reduceret fragtkapaciteten med enorme 25 procent. Det vil sige et tiltag, der alt andet lige burde betyde, at load faktoren havde gode betingelser for at stige. Men således altså ikke.
Ifølge Cargo Forwarder Global udtalte cargo-chef hos Air France-KLM-Martinair, Bram Graeber, for nyligt, at ”vi vil være rentable i 2017”.
Air France og KLM fusionerede deres cargo-aktiviteter i 2005, og i 2008 kom hollandske Martinair til.