HjulmandKaptain og ITD indgår juridisk samarbejde
Brancheorganisationen ITD og det nordjyske advokatpartnerselskab HjulmandKaptain har påbegyndt et unikt juridisk samarbejde, der skal tilbyde transportvirksomheder advokatbistand og desuden tilskynde til, at transport- og logistikbranchen får øjnene op for den forebyggende jura.
Unikt juridisk samarbejde
Samarbejdet mellem brancheorganisationen og advokatvirksomheden er det første af sin art i Danmark. Det indebærer blandt andet, at ITD’s omkring 700 medlemsvirksomheder vil kunne få decideret advokatbistand igennem brancheorganisationen, og at HjulmandKaptain fast tilknytter flere af sine 50 jurister til ITD’s kontorer i Padborg og København.
Et samarbejde, som Anders Hjulmand, partner i HjulmandKaptain, venter sig meget af:
- I ITD HjulmandKaptain kan vi både hjælpe transportvirksomhederne med transportjura, men også på alle andre juridiske parametre, der ikke nødvendigvis har med selve transporten at gøre. På sigt er det målet, at ITD HjulmandKaptajn bliver det videnscenter i Danmark, der har den største viden om transport og transportjura, siger Anders Hjulmand, der i 1989 stiftede Advokataktieselskabet Anders Hjulmand, som i 2000 fusioneredes med Advokatfirmaet Mehlsen, Kaptain & Nordestgaard I/S, og dermed blev til HjulmandKaptain.
Han tilføjer, at det er HjulmandKaptains mange forskellige juridiske kompetencer, og især selskabets mangeårige erfaring med transportjura, der differentierer selskabet fra andre.
Nordjysk transportfokus
HjulmandKaptains kontorer er placeret i Frederikshavn, Hjørring, Aalborg, Randers og Aarhus, og dermed er det ikke svært at få øje på HjulmandKaptains jyske, og især nordjyske, rødder.
Selskabet gør det meste af sin forretning i Jylland, og 15 procent af aktiviteterne knytter sig til transport- og logistikerhvervene, fortæller Anders Hjulmand, og han tilføjer, at den nordjyske region har gode muligheder for at yderligere at udvikle disse for Nordjylland allerede succesfulde erhverv i de kommende år.
- Antallet af medarbejdere og virksomheder i de brancher er steget kraftigt i Nordjylland, blandt andet fordi, der er skabt rigtig gode forbindelser til Sverige og Norge. Men jeg tror, der vil kunne skabes endnu mere synergi, hvis man kunne vække Norges og Sveriges interesse for bedre og billigere at kunne sende fragt ned igennem Jylland i stedet for Sverige, siger Anders Hjulmand og tilføjer:
- I vores region støttes transport- og logistikbranchen rigtig godt. Aalborg har for eksempel stor fokus på logistikbranchen, hvor der er dannet samarbejder mellem virksomheder, kommunen og universitetet. Aalborg Havn har virkelig udviklet sig til at blive en intelligent havn, der i dag er på forkant med udviklingen, siger han.
Tænker for lidt i forebyggelse
Anders Hjulmand fortæller, at den transportjuridiske branche, set fra hans skrivebord, har ændret sig gennem årene. Tidligere var advokatfirmaer problemknusere, hvor de i dag har en mere forebyggende og rådgivende rolle.
- Vi vil gerne være præventive og hjælpe til med, at transport- og logistikvirksomheder kan udvikle sig i trygge rammer. Og derfor ser vi også gerne, at virksomhederne har den samme forebyggende tilgang til juraen, som de har til revision, hvor der findes nogle lovregler om eksempelvis revisors pligt til i en revisionsprotokol at oplyse om økonomiske forhold, som kan have afgørende betydning for virksomheden, og som ledelsen skal informeres om. Noget tilsvarende findes ikke inden for virksomheders juridiske forhold, men det vil være mindst lige så relevant. Advokatfirmaerne bør være forebyggende rådgivere om virksomhedens væsentlige juridiske forhold, og hvor virksomhederne bør være pligtige at have en advokatrelation, siger Anders Hjulmand.
Tiltrængt konsolidering
Partneren fortæller, at der i begyndelsen af hans karriere fandtes mange små transport- og speditionsvirksomheder i Nordjylland. I dag er mange af dem blevet overtaget af større firmaer i branchen, og det mener Anders Hjulmand er en god ting, fordi det kræver store muskler at drive den type virksomhed i en globaliseret verden. Men manglende juridisk bistand skal ikke være årsagen til, at virksomhederne mister fodfæstet:
- I dag tænker danske transportvirksomheder generelt for lidt i den forebyggende jura, hvor mange nøjes med at kontakte os, når tingene er gået galt. Og hvis man er en lille virksomhed, der ikke har ordentligt styr på sin forsikring og jura, er det ikke sikkert, man vil kunne klare sig økonomisk, hvis der pludselig går noget galt. Man hører tit, at det er rigtig dyrt at ringe til en advokat. Det er det ikke. Det bliver først rigtig dyrt, hvis man venter med at ringe, til det er gået galt, slutter Anders Hjulmand.