Længe ventede færger på vej
Det engelsk ejede rederi Scandlines forventer, at nybygning nummer 502, hybridfærgen M/F Berlin, bliver indsat på overfarten Gedser-Rostock i slutningen af oktober.
Dermed letter "tågen" nu for alvor for Scandlines og de to snart færdigt byggede færger M/F Berlin og M/F Copenhagen, der oprindeligt blev begyndt bygget i 2010. Dengang på et senere konkursramt skibsværft i det nordøstlige Tyskland, efter at byggeriet havde udviklet sig til lidt af et mareridt for Scandlines som følge af et forfejlet byggeforløb, hvor hver af færgerne var blevet omkring 700 tons for tunge.
Topmoderne forhold
Efterfølgende underskrev Scandlines og værftet FAYARD i Lindø Industripark ved Munkebo en kontrakt om færdigbygning af færgerne, der nu er på vej som topmoderne passager- og hybridfærger i høj håndværksmæssig udførelse - med væsentligt bedre forhold også for de mange lastbiler, chauffører og vognmænd, der benytter ruten mellem Østdanmark og Nordtyskland.
Således er hver færge lettet for 2000 tons materialer og så tilføjet 1300 tons ombygning.
Væsentligt bedre plads - også til lastbiler
Berlin indsættes som nævnt i slutningen af oktober, og et par måneder efter følger tvillingfærgen Copenhagen. Begge færger får hver plads til 1300 passagerer og 480 biler eller 96 lastbiler - mod de nuværende 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler i dag.
Færgerne udstyres desuden med Scandlines banebrydende og præmierede hybridsystem, der via en såkaldt scrubber reducerer udstødningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 procent.