Flere jobs i dansk lastbiltransport
Det er ITD, der her bestilt en særopgørelse fra Danmarks Statistik, der viser, at jobskabelsen er i stigning i dansk vejgodstransport.
Ifølge opgørelsen var der for fem år siden 25.238 fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i dansk vejgodstransport. Det helt friske tal for 2014 er på 26.835 fuldtidsbeskæftigede medarbejdere. Det svarer til en stigning på 1.597 personer eller 6,3 procent flere fuldtidsjob over de seneste fem år.
- Det er positivt, at vi som sektor igen kan være med til at skabe beskæftigelse i Danmark efter en finanskrise, som har været rigtigt hård ved hele transportmarkedet. De nye tal bekræfter det billede, som længe har tegnet sig i vores dialog med medlemmerne, hvor travlhed og flaskehalse hører til de daglige praktiske udfordringer, siger ITD’s erhvervspolitiske chef Nikolaj Stig Nielsen.
Mulig chaufførmangel
Bekymringen for at kunne skaffe kvalificeret arbejdskraft er en af de ting, der fylder meget hos ITD’s medlemmer. I en netop gennemført medlemsundersøgelse svarer 60 procent af ITD-medlemmerne, at de oplever mangel på kvalificerede chauffører på det danske arbejdsmarked. I sidste års undersøgelse var det tilsvarende tal 40 procent.
- De nye jobtal viser, at bekymringen har rod i virkeligheden. Der bliver rent faktisk besat flere job, end der p.t. bliver skåret væk i vores erhverv. Det skal vi være meget opmærksomme på og sørge for, at der ikke opstår flaskehalse. Det er i alles interesse, at vi er i stand til at øge beskæftigelsen yderligere, efterhånden som der er brug for det, siger Nikolaj Stig Nielsen.
Færre vognmænd
Mens der er vækst i antallet af ansatte i vejgodstransporten, forholder det sig modsat med antallet af selvstændigt erhvervsdrivende. Fra 2009 til 2014 er antallet af virksomheder med godskørselstilladelse ifølge Trafikstyrelsen dalet fra 5.972 til 5.016, svarende til 16 procent.
- Der foregår en strukturændring i erhvervet hen imod færre og større vognmænd. Denne bevægelse er givetvis blevet forstærket af finanskrisen, hvor især mange mindre vognmænd har måttet give op overfor det øgede pres på likviditet og priser, som krisen medførte, siger Nikolaj Stig Nielsen og slutter:
- Krisen har bestemt ikke været morsom i transportbranchen. Men skal vi prøve at finde den positive vinkel her, hvor den værste røg er ved at lægge sig, så er det, at det ser ud til at være en mere effektiv og konkurrencedygtig branche, som står tilbage efter de hårde år.