23948sdkhjf

Grænsekrydsende vejgods vokser fortsat

5.260 lastbiler kørte dagligt over grænsen i første kvartal.

Væksten i vejgods ind over Danmarks grænse fortsætter - og understreger, at varetransporten på tværs af grænsen kører i et højere gear. Således kørte dagligt 5.260 lastbiler over de danske grænser i første kvartal 2015, viser grænsetællinger fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD.

Den samlede lastbiltrafik over grænsen i Sønderjylland og over Øresund og Femern Bælt var 1. kvartal 2015 det højeste, der er målt siden ITD’s tællinger startede i 2003. De mere end 5.200 biler i døgnet er godt 1.000 lastbiler mere over grænsen dagligt end kriseåret 2009 og svarer til, at der i dag kører godt 2 mio. lastbiler ind i Danmark på årsbasis.

Bekræftet billede

- Vi har nok en gang fået bekræftet billedet af, at handlen med varer på tværs af EU-landene vokser og vokser. Det er jo også ideen med det indre marked, at vi skal handle med hinanden, og det kan ikke lade sig gøre uden lastbiltransport, siger Nikolaj Stig Nielsen, erhvervspolitisk chef for ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Han henviser til, at tendensen har været stigende de seneste år, og meget af godset, der går ind i Danmark, er til forarbejdning i danske produktionsvirksomheder og til industrien. Men tallene viser også, at danske eksportvognmænd fortsat kigger ind i et hårdt europæisk konkurrencemarked.

ITD’s grænsetællinger viser, at godt to tredjedele af fragterne i dag kommer med udenlandske lastbiler ind i Danmark.

Samme betingelser

- Danske eksportvognmænd slås hårdt for deres markedsandele i EU. Hvis man vil køre med dansk aflønnede chauffører, er betingelserne de samme som på alle andre markeder, hvor konkurrencen er international: Det kræver høj specialisering og en tilgang, som er professionel og toptunet, for her er det markedskræfterne, der spiller ind og i sidste ende transportkøber, der afgør, hvem der kører med godset, siger Nikolaj Stig Nielsen.

Han glæder sig samtidigt over, at de danske vognmænd, der kører nationalt inden for rigets grænser, klarer sig "godt".

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078