23948sdkhjf

Afløserordning erstatter ikke udlånsordning

DI Transport og ATL i fælles front mod regeringen.

DI Transport og ATL mener ikke, at afløserordninger er en brugbar erstatning for den chaufførvikarordning, som regeringen ønsker at afskaffe. Afløserordningen findes i overenskomsten mellem ATL og 3F og er også kopieret i overenskomsten DTL-A og 3F.
 
Hvis man anvender en afløser i stedet for at låne en chauffør hos en anden vognmand, så bliver det en dårligere ordning for både chauffør og vognmand. Det skyldes, at afløseren skal ansættes hos den vognmand, der mangler en chauffør, i stedet for en låneordning. Det betyder, at der kan komme krav om arbejdsskadeforsikring, g-dage og chaufføren vil være stillet dårligere i forhold til afskedigelse, løntillæg og overtidsbetaling end hvis han var udlånt.
 
Det vil derfor være væsentlig sværere at skaffe chauffører som afløsere end at låne hos en kollega, lyder meldingen fra DI Transport og ATL.
 
ATL-overenskomsten er den største og mest udbredt i vognmandsbranchen og omfatter omkring 23.000 chauffører.
 
Branchedirektør Anne Windfeldt Trolle,  ATL:

- ATL var selv med til at forhandle afløserordningen på plads, men den giver ikke den samme fleksibilitet som udlånsordningen. Så uanset hvordan man vender og drejer det, så får danske vognmænd endnu engang forringet vilkår at drive virksomhed under, når man fjerner en populær udlånsordning.
 
DI Transport og ATL har blandt andet på et samråd i Folketingets Transportudvalg opfordret til at bevare udlånsordningen, der bliver benyttet af både gods- og busvognmænd helt uden problemer. Derfor ærgrer man sig over, at branchen ikke står samlet, fordi en enkelt vognmandsforening ikke støtter op.
 
- Det er den helt almindelige vognmand, der bliver taberen, når man fjerne udlånsordningen. Det er der en enkelt vognmandsforening, der desværre synes er godt. Argumentet om, at afløserordningen skulle være en fuldgod erstatning virker ærlig talt, som opfundet til lejligheden og uden hold i virkeligheden. Man må virkelige undre sig, siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.
 
 
 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078