Succes med renoverede slidbanedæk
Vulkan Dæk A/S i Randers har gennem de seneste år investeret massivt i højteknologiske maskiner for at sikre optimal sikkerhed i produkterne. Seneste investering øger produktionens kapacitet med 70 procent.
- Hidtil har vi renoveret i omegnen af 16.000 kvalitetsdæk om året. Med vores nye maskiner har vi fremover kapacitet til at producere 27.000 dæk årligt, fortæller Henrik Nielsen, administrerende direktør hos Vulkan Dæk.
Specialet hos Vulkan, en af Europas mest moderne producenter af slidbanedæk, er det unikke RingTread-system fra italienske Marangoni, som virksomheden har samarbejdet med igennem 40 år.
- De seneste års teknologiske udvikling inden for dæk har været massiv, og det kommer kunderne til gode. Den erfarne chauffør ved jo, at dækkvaliteten har stor betydning for den samlede brændstoføkonomi, siger den administrerende direktør.
Storkunder, værksteder og forhandlere
Skarp fokus på salg er den vej, Vulkan Dæk vælger at gå for optimalt at udnytte de nye maskininvesteringer. Strategien er at etablere samarbejde med de største kunder og i øget grad at pleje og servicere dækværksteder og forhandlere.
Henrik Nielsen:
- I denne kontekst ser vi det i stigende grad som vores rolle at være en kompetent rådgiver for kunderne. Et slidbanedæk er nemlig ikke bare et slidbanedæk. De kan nok se ens ud, men der kan være stor forskel på gummikvaliteter, hvilket giver sig udslag i kilometer, vejgreb, rullemodstand etc. Samtidig er karkassens beskaffenhed vigtig, da det er den, der skal bære dækket gennem det næste liv. Dette er netop årsagen til, at vi har investeret i den nyeste teknologi til at inspicere disse. Dermed sikrer vi os, at det færdige produkt bliver af bedste kvalitet.
Genbrug dør til dør
Vulkan indsamler de brugte dæk hos kunderne, og efterfølgende leveres de regummierede dæk samme sted, så kunderne får dør til dør service fra Randers.
Genbrug og grønne valg er noget, de færreste måske forbinder med store lastbiler og busser, der kører Europa tyndt. Men faktisk har Vulkan Dæk gjort sit til, at 40 procent af alle nye dæk på danske lastbiler og busser i dag er regummierede i stedet for spritnye.
Det betyder, at det nedslidte dæk - ’karkassen’ - er blevet genanvendt, når det originale dæk er slidt ned. Karkassen er blevet renoveret, den gamle slidbane er fjernet og erstattet af en ny.
Signalet fra Vulkan er således, at kørsel med regummierede dæk er sund fornuft – både økonomisk og miljømæssigt. Et dæk fra Vulkan Dæk koster cirka 2/3 af et fabriksnyt dæk. Det skaber desuden mindre CO2-udledning og er dermed sundere for miljøet. Og så har et originaldæk og et regummieret slidbanedæk akkurat samme holdbarhed, lyder det fra Vulkan.