Arbejdsgivere ønsker fleksibilitet
Den fleksibilitet, som chaufførudlånsordningen giver vognmændene, vil forsvinde, når en ændring af godskørselsloven snart og efter al forventning bliver vedtaget. Men ansættelse af en chauffør på afløservilkår, er imidlertid en fuldgod erstatning for chaufførudlånsordningen, mener DTL’s arbejdsgiverforening.
Regeringen fremsatte i marts 2015 et forslag om ændring af godskørselsloven, hvor blandt andet reglerne om udlån af chauffører mellem indehavere af en godskørselstilladelse, udgår.
Det sker for at bringe godskørselsloven i overensstemmelse med EU-retten, ligesom der i lovforslaget henvises til muligheden for at ”leje” vikarer fra chaufførvikarbureauer.
Fleksibilitet er et nøgleord, når vognmændene skal have den daglige drift til at hænge sammen. Fx når en vognmand modtager en uventet sygemelding fra en chauffør eller i tilfælde af anden akut opstået chaufførmangel. Det vil sjældent være en acceptabel løsning at fastansætte chauffører i denne situation, da garantitimer og opsigelsesvarsler mv. hæmmer fleksibiliteten, oplyser DTL-A.
Men allerede ved overenskomstforhandlingerne i 2012 fik DTLs arbejdsgiverforening forhandlet en gunstig afløserordning på plads. Afløserordningen betyder, at fleksibiliteten ved akut opstået chaufførmangel fortsat sikres.
Rammerne for ansættelse af chauffører på afløservilkår
Der er adgang til at anvende afløsere, hvis der foreligger et sagligt, driftsmæssigt behov. Overenskomsten indeholder en ”ikke udtømmende” liste, hvor følgende saglige begrundelse for anvendelse af afløsere er oplistet:
• Spidsbelastningssituationer.
• Sæsonafhængige udsving.
• Ferie og feriefridage, afspadsering.
• Uforudsigelig forfald som eksempelvis sygdom, graviditet, barsel, orlov, barns første sygedag og lign.