Mere gods på færre biler
Selv om antallet af lastvogne på dansk asfalt er faldet de seneste år, så er mængden af gods, der transporteres, steget. Forklaringen er ifølge brancheorganisationen ITD, at transportvirksomhederne har øget fokus på udnyttelsen af lastekapaciteten.
Dansk vejgodstransport kom som bekendt under hårdt pres, da finanskrisen sendte økonomien til tælling i 2008 og årene efter. Det førte til et udskilningsløb, hvor et stort antal transportvirksomheder måtte dreje nøglen om. Fælles for dem, der har overlevet er et knivskarpt fokus på effektivisering. Resultatet er færre lastvogne og chauffører udfører omtrent det samme transportarbejde, som før krisen.
- Omkring en fjerdedel af kapaciteten er forsvundet fra erhvervet på grund af krisen, men siden 2010 er branchens samlede transportarbejde stille og roligt begyndt at stige igen, så vi nu er oppe på et lidt højere niveau end før 2008, siger Nikolaj Stig Nielsen, erhvervspolitisk chef i ITD.
Markant effektivistering
- Vores analyser viser, at der er tale om en markant effektivisering af branchen. Krisen tvang så at sige erhvervet til at skære al overflødig kapacitet væk. Det er denne omstilling, som vi høster effekten af nu, siger Nikolaj Stig Nielsen.
Vejgodstransporten har – ifølge ITD - dermed lagt de hårde år efter finanskrisen i 2008 bag sig og afløst det af et fokus baseret på nye muligheder og markeder for vejgodstransportsektoren.
At der så småt er mere gang i hjulene, vidner ITD's medlemsundersøgelse også om. 48 procent af ITD's medlemmer vurderede i foråret 2015, at godsmængderne steg i det forgangne år. Samtidig er meldingen, at andelen af medlemmer med overskud på bundlinjen er steget fra 74 procent i 2013 til 85 procent i 2015.
- Vi ser ind på en branche, der langsomt men sikkert har rejst sig igen. Under finanskrisen og lige efter krisen handlede det bare om at få luft. Men nu er der mange af vores medlemmer, der kigger på, hvordan de kommer videre gennem tiltag som innovation og nye forretningsområder i andre dele af vejtransportens værdikæde. Derfor glæder vi os også over, at stadig flere vognmænd laver overskud, og de fleste af vores medlemmer kan melde ud, at det går den rigtige vej igen.
Omkring 90 procent af al godstransport i Danmark varetages i dag af lastbiler. På hjemmemarkedet har de danske vognmænd noget nær total dominans, mens det kniber mere på det internationale marked for transport imellem EU-landene.