23948sdkhjf

Bilister udspørges

Hvad synes bilisterne om de elektroniske tavler på Motorring 3?

Vejdirektoratet slukkede de elektroniske tavler på Motorring 3 vest for København i februar. Nu spørger  direktoratet bilisterne, om det har gjort en forskel.

Siden februar har bilisterne på Motorring 3 måttet klare sig uden de elektroniske tavlers informationer om blandt andet køer, ulykker på vejen og forventede rejsetider. Og hvordan er det egentlig gået? Det spørgsmål stiller Vejdirektoratet nu direkte til bilisterne på Motorring 3.

Vejdirektoratets medarbejdere vil nemlig i dag allerede fra morgenstunden stå ved lyskrydsene på Motorring 3 og uddele postkort med spørgsmål til køreoplevelsen uden tavlernes hjælpende hånd.

-Tavlerne er sat op for at informere bilisterne om den aktuelle trafiksituation, så de i god tid kan tilpasse deres kørsel. Det skal blandt andet medvirke til en mere jævn afvikling af trafikken - især i perioder med trængsel. Men hvor stor en forskel gør tavlerne egentlig? Nu spørger vi bilisterne om deres oplevelse af at køre på strækningen med og uden tavlerne, siger Stine Bendsen, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Bilisternes erfaringer skal bidrage til den samlede undersøgelse af, hvilken effekt tavlerne på M3 har for trafikken.

-Vi indsamler data om rejsetider og hastigheder for at undersøge de elektroniske tavlers effekt på fremkommeligheden. Men vi er også interesserede i at høre, hvordan tavlerne vurderes fra førersædet. Det skal være med til at give os så godt et indblik i tavlernes effekt på trafikken som muligt, forklarer Stine Bendsen.

Postkortene uddeles i de to myldretider - morgen og eftermiddag – i dag, den 6. maj og kan besvares indtil 18. maj. Portoen er betalt på forhånd, så bilisterne bare kan smide deres udfyldte postkort i den nærmeste postkasse. De kan også besvare spørgsmålene på www.ramboll.dk/M3.

Godt 100.000 biler kører dagligt på strækningen fra Glostrup til Gladsaxe.

Når undersøgelsen er færdig, vil resultaterne indgå i overvejelserne om fremtidige investeringer i de såkaldte intelligente transportsystemer herhjemme.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063