23948sdkhjf

STC efterlyser kombiterminal

HAVNETEMA: Skandinavisk Transport Center har også vokseværk.

Efter en årrække med alt udsolgt har Skandinavisk Transport Center (STC) nu igen ledige arealer, takket være en udvidelse på 500.000 kvadratmeter.

- Der er stor interesse for at etablere sig på STC. Området er naturligvis især interessant for transport- og logistikvirksomheder på grund af den optimale placering. Anlægget af den nye togstation Køge Nord ved STC giver også et markant løft til hele området for de ansatte på transportcenterets virksomheder, der dermed får et nyt alternativ til at komme til og fra arbejde, fortæller kommunikationschef Mads Christensen, Køge Havn/Skandinavisk Transport Center.

Planerne om at opføre uddannelsesinstitutioner på et areal op til STC er også langt fremme. Blandt andet TUC forventer at etablere transport- og logistikrelaterede uddannelser ved transportcenteret.

- Udvidelsen af Køge Havn og Skandinavisk Transport Center er med til at styrke Køges placering på det danske transport- og logistiknetværk væsentligt. Men infrastrukturen omkring havnen og transportcenteret er helt afgørende for, at vi kan udnytte mulighederne. Derfor er det naturligvis glædeligt, at udvidelsen af Køge Bugt-motorvejen nu snart er gennemført, siger Mads Christensen og peger på et stort ”men”:

- Når den faste forbindelse under Femern Bælt åbner i 2024, så styrkes vores position yderligere. Men der følger også udfordringer med i form af en stor stigning i lastbiltrafikken. Motorvejen kan ikke udvides i det uendelige. Derfor er det afgørende, at der skabes alternativer – først og fremmest på jernbanen. Her viser prognoser, at Sjællands eneste kombiterminal ved Høje Taastrup – selv hvis den udvides til maksimal kapacitet, ikke kan følge med efterspørgslen på længere sigt. Den er heller ikke optimalt placeret i forhold til den nye linjeføring af jernbanen mellem København og Ringsted, som bliver den primære godsbanestrækning over Sjælland, når Femern-forbindelsen åbner, qua transittrafikken mellem Tyskland og Sverige, der jo flytter fra Storebælt til Femern, siger Mads Christensen.

Transitland?

- Derfor bør politikerne allerede nu forberede alternativer. Vi syntes naturligvis, at en placering ved Køge og transportcenteret er oplagt. Men det er ikke afgørende, hvor den placeres og hvem, der kommer til at stå for driften. Det vigtige er, at beslutningstagerne på Christiansborg allerede nu sørger for at Banedanmark i forbindelse med anlægget af den nye banelinje København-Ringsted, sikrer at det er muligt at bygge en moderne og effektiv kombiterminal ved strækningen, siger Mads Christensen og sætter trumf på:

- Politikerne ser helt rigtigt transport- og logistiksektoren i hovedstadsregionen som en vækstmulighed – blandt andet i forbindelse med transittrafikken mellem Skandinavien og resten af Europa. Den mulighed bliver tabt på gulvet, hvis vi ikke har en kombiterminal på København-Ringsted-strækningen.

- Det vil også betyde, at Danmark går glip af de erhvervs- og samfundsøkonomiske muligheder, der følger med den faste forbindelse under Femern Bælt, slutter Mads Christensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104