Køge Havn vokser
Det nye havneareal på Køge Havn er tæt på at være optaget længe før de sidste kvadratmeter er funderet.
- Hele arealet er næsten udlejet. Der er kun få tilgængelige arealer til udlejning, fortæller kommunikationschef Mads Christensen, Køge Havn.
- Den første virksomhed er flyttet ind og andre følger efter i takt med at det nye arealet bliver opfyldt og funderet.
Den store udvidelse af Køge Havn – der også omfatter overdragelse af 10 hektar ældre eksisterende bynære havnearealer til byudvikling – omfatter anlægget af helt nye ydermoler. Den nordlige mole er færdig – bortset fra molehovedet, mens anlægget af den sydlige mole netop er påbegyndt. Den nye indsejling bliver 80 meter bred. Sejlrenden uddybes med yderligere to meter til 9,5 meter, så havnen får fuld nytte af det nye havneareal og kajer.
Arealet er på 40 hektar og opfyldes med let forurenet jord. Indtægterne for modtagelsen af den let forurenede jord via det kommunale selskab Køge Jorddepot finansierer størstedelen af arealudvidelsen.
Uni-terminal
Køge Havn kan også glæde sig over, at havnen netop har fået godkendt VVM-redegørelsen for havnens nye 22 hektar store Uni-terminal, der er reserveret til ro/ro-trafik.
- Uni-terminalen er en vigtig del af udvidelsen af Køge Havn. Terminalen er reserveret til ro/ro-trafik og på sigt måske også containertrafik. Ved at holde kajer og arealer frie sikrer vi, at havnen fremover har en fleksibel kapacitet, der betyder vi bedre kan servicere såvel eksisterende og kommende kunder, siger Mads Christensen.
- Uniterminalen bliver et vigtigt aktiv for skibsmæglerne på Køge Havn og den vil gøre det lettere at tiltrække nye kunder og aktiviteter.
Uddybningen af sejlrenden og den lidt bredere indsejling betyder sammen med de nye kajer, at Køge Havn bliver i stand til at modtage anløb af skibe på op til 200 meters længde og 30 meters bredde.
Projektet – der øger havnens areal fra nu 375.000 kvadratmeter til 925.000 kvadratmeter – skal efter planen stå færdig i 2022.
Oplandsanalyse
Køge Havn kunne sidste efterår offentliggøre en opdateret oplandsanalyse, der dokumenter havnens samfundsøkonomiske betydning lokalt og regionalt.
- Oplandsanalysen er med til at synliggøre havnens betydning for byen og hele kommunen. Det gør det lidt lettere for havnen at få projekter godkendt i byrådet, fortæller Mads Christensen.
Han understreger, at Køge Havn i forvejen havde positiv lokalpolitisk forståelse for erhvervs- og industrihavnens betydning og udviklingsbehov.
FAKTA: Væksthavn
Køge Havn har i modsætning til de fleste erhvervshavne i Danmark formået at øge godsomsætningen markant over de seneste 15 år. Faktisk er godsomsætningen omtrent fordoblet, mens danske havne gennemsnitligt har mistet omkring 10 pct. af deres godsomsætning. Fragtfærgetrafikken til Bornholm har bidraget til væksten sammen med øget omsætning af tørbulk. Et segment, der blandt andet omfatter sten, sand og grus, kul, korn- og foderstoffer og vejsalt. Dertil kommer metalskrot m.m.