Verdenspremiere på stærk kran
Lars Skak, M. Skak Jensens Specialtransport A/S i Rødekro, har været på udkig efter en ny 110 tonsmeter kran, og SAWO har efterfølgende leveret ”det bedste produkt med det mindste indbygningsmål og derved en forholdsvis kort bil”.
Med leveringen af HIAB-kranmodel XS 1058 E-8 er kombinationen af lav vægt, smalt indbygningsmål og lang rækkevidde - ensbetydende med stor fleksibilitet og højere indtjening på grund af bedre nyttelast.
Bilen kan køre lovligt med fly-jib monteret, og samtidig kan kranen pakkes sammen med spil monteret under fly-jibben.
Desuden har HIAB verdenspremiere på kranmodellen HIAB XS 1058 med VSL+ støttebensovervågning.
VSL+ er et helt nyudviklet system, der udnytter bilens aktuelle vægt i forhold til belastningen på støttebenene. Dermed måles kranens stabilitet konstant og sikrer brugeren det optimale løft.
HIAB’s VSL+ er, ifølge SAWO, det mest avancerede system på markedet, der ”giver kunden ekstrem stor frihed under drift af kranen, uden at dette sætter begrænsninger for brugeren, der vil besværliggøre den daglige drift”.
HIAB XS 1058 E-8 er den første af to HIAB-kraner, der indgår i Skak Jensens kranflåde. Der er tilkøbt yderligere en HIAB XS 622 EP-6, der med seks hydrauliske udskud rækker hele 17 meter.
Salget af HIAB er sket ud fra lav egenvægt, stor rækkevidde samt ikke mindst SAWO's landsdækkende servicenet. Køretøjet var i øvrigt i centrum på SAWO’s stand under Transport 2015 i Herning.
Skaks Specialtransport er grundlagt på Rømø af vognmand Magnus Skak tilbage i 1974. I dag opererer firmaet fra faciliteter tæt på motorvejen ved Rødekro og beskæftiger 55 medarbejdere via afdelinger i Rødekro (hovedafdeling), Flensborg, København, Esbjerg og Aarhus..