Nærskibstrafikken bør styrkes
Den europæiske rederiforening og en række andre maritime organisationer minder i fællesskab EU og medlemslandene om at huske løfter om effektiv nærskibsfart.
I maj sidste år udtrykte de europæiske ministre med ansvar for skibsfarten deres ønske om at forløse det fulde potentiale i europæisk short sea-skibsfart i den såkaldte Athen Declaration. Målet er at effektivisere den intra-europæiske skibsfart, som er udfordret af store og ofte unødvendige administrative byrder og utidssvarende infrastruktur.
Det er med til at fastholde godstrafik på de allerede overtrafikkerede landeveje i Europa og på togskinnerne, frem for via de på mange måder mere miljøvenlige og mere samfundsøkonomiske søveje.
Nu – et år efter – har en række maritime organisationer, herunder den europæiske rederiforening ECSA, skrevet et fælles brev, hvor de høfligt minder EU-medlemslandene og Kommissionen om at huske at føre ambitionerne ud i livet og skabe bedre vilkår for nærskibsfarten og dermed også binde hele Europa bedre og mere effektivt sammen, end det er tilfældet i dag.
Fra Danmarks Rederiforenings side støtter man op om behøvet for en mere effektiv nærskibsfart.
-Nu har man i mere end 20 år talt om behovet for modalskift, hvor gods flyttes fra landevejen til søvejen, men vi kan samtidig konstatere, at markedsandelen for søtransport har været svagt faldende i perioden. Hvis de politiske ambitioner om nærskibsfart som attraktivt alternativ til landevejstransport skal indfris, er der behov at få fjernet de barrierer, der i mange sammenhænge svækker søtransportens konkurrenceevne. Det ser vi frem til, at man fra EU og medlemslandene tager fat på, siger transportpolitisk chef i Rederiforeningen, Peter Olsen.