23948sdkhjf

Folketinget tager turen over Femern

Femern-forbindelsen bliver rekordernes tunnel.

Tunnelen under Femern Bælt bliver det mest omfattende bygningsværk, der er opført i Danmark, og det store projekt sætter flere rekorder. Anlægsloven for projektet forventes tredje- og sidstebehandlet i Folketinget den 28. april.

Det bliver på flere måder en unik teknisk bedrift at bygge Femern-forbindelsen. Tunnelen bliver verdens længste af sin slags, og Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Det er på mange måder et megaprojekt, der skal udfoldes de kommende år. Tunnelen skal placeres i 30 til 40 meters dybde under vandet, og op mod 3.000 personer skal samarbejde på en kompleks byggeplads.

-Tunnelen er et enormt byggeri. Jeg er overbevist om, at projektet bliver en milepæl for dansk ingeniørkunst, som vil blive brugt som et internationalt pejlemærke i fremtiden. Allerede nu mærker vi, at projektet vækker interesse verden over, siger kontraktdirektør og civilingeniør hos Femern A/S, Kim Smedegaard Andersen, som også er formand for Dansk Forening for Tunnel- og Undergrundsarbejder.

Femern-tunnelen bygges efter samme princip som den 3,4 kilometer lange Øresundstunnel, men Femern-tunnelen har også nye, innovative tiltag. For eksempel skal Femern-tunnelen udstyres med ti kældre. Det er første gang sådan et koncept anvendes inden for tunnelbyggeri

Tunnelen bliver 18,2 kilometer lang inklusive op- og nedkørsler på hver side af Femern Bælt.  Der er tale om en sænketunnel til både tog og biler.

Tunnelen skal bygges af i alt 89 elementer, som støbes i beton og stål inde på land. Efterfølgende transporteres elementerne løbende ud på Femern Bælt og sænkes ned i en udgravet rende i havbunden, hvor de kobles sammen ét efter ét og dækkes til.

-Vi har taget de bedste løsninger fra store byggerier i ind- og udland, og de erfaringer har vi så bragt et skridt videre på Femern-forbindelsen. På den måde er det blevet teknisk muligt at gennemføre det her enorme byggeri, siger Kim Smedegaard Andersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078