23948sdkhjf

Vejtransportrådet laver udviklingsplan

Transportminister Magnus Heunicke glæder sig over, at Vejtransportrådet nu går i gang med en udviklingsplan for vejgodstransporten

Vejtransportrådet gennemfører i de kommende måneder en række workshops med deltagelse af eksperter og repræsentanter fra relevante ministerier. Arbejdet skal munde ud i et oplæg til udviklingsplan, som forelægges transportministeren i andet halvår af 2015.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

-Ministeren har hermed imødekommet Vejtransportrådets ønske om at bruge den ”temperaturmåling” af transporterhvervet, som rådet har beskæftiget sig med siden december 2013, til at få udviklet en egentlig strategi. Jeg kan kun anbefale, at uanset, om resultatet af næste folketingsvalg giver os en socialdemokratisk- eller venstreledet regering, så fastholder man dette fokus, udtaler DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

Temperaturmålingen udarbejdet af branchens aktører og myndighederne viste – ikke overraskende – at det danske vejtransporterhverv befinder sig i en periode, hvor der kan konstateres såvel positive som negative udviklingstendenser.

Det samlede erhverv er i dag præget af opbremsningen i verdenshandelen som følge af den økonomiske krise. Når efterspørgslen efter varer stagnerer, har det stor betydning for efterspørgslen på de vejtransportydelser, som erhvervet leverer.

Vejtransportrådet konstaterer i temperaturmålingen, at der er flere historier at fortælle om de mange segmenter på godsområdet. De mange markeder i markedet breder sig fra fx containerkørsel til og fra havne, som er et meget konkurrenceudsat marked drevet af udenlandske virksomheder og så til fx renovationskørsel og entreprenørkørsel, hvor der konkurreres mere nationalt.

Desuden findes der særlige markeder, som kræver særligt udstyr som fx kranbiler eller tankbiler, hvor der endnu er et begrænset pres fra udenlandsk konkurrence.

-Vi ser stadig et marked fuld af gråzoner, hvor konkurrenceforholdet lapper ind over hinanden. Det vil vi selvfølgelig gerne afdække, og vi skal med en udviklingsplan i hånden adressere de problemer, som de gældende uklare og upraktiske EU-regler til stadighed fremelsker, og som giver anledning til ulige konkurrence og social dumping, siger Erik Østergaard.

-Vi mener, at der skal være grobund for et dansk transporterhverv på så bred en palet af transporter som overhovedet muligt. Billedligt talt skal danske vognmænd ikke lade sig stille tilfreds med at køre badehuse til stranden et par gange om året,” fremhæver Erik Østergaard.

DTL-direktøren har en forventning til, at den påtænkte udviklingsplan ikke ender på hylderne og samler støv.

-Det har vi set for mange gange. Ikke bare på grund af regeringsskifte, men også på grund af svingdørstendensen i Transportministeriet, hvor skiftende ministre absolut ikke ønskede at røre ved forgængerens projekter.

-Men jeg har faktisk ikke konstateret så store modsætninger mellem regering og opposition i dag om, hvor vi skal hen, at det skulle forhindre en bred politisk enighed om at komme videre med at gøre noget for det danske transporterhverv.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094