Tænk på fremtiden
ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen opfordrer til at forme en fælles vækstvision for dansk vejtransport frem mod 2025.
Mere end 90 procent af al indenrigs godstransport i Danmark foregår med lastbiler. Vel at mærke danske lastbiler med danske chauffører bag rattet og danske vognmænd som ejere. Vi sidder med andre ord tungt på hjemmemarkedet – og det skulle vi også gerne blive med i fremtiden. Heldigvis har det indenrigs transportarbejde med danske lastbiler også været støt stigende, siden finanskrisens chokbølge lagde sig fra omkring 2010.
Anderledes ser det ud med det internationale transportarbejde – det vil sige grænseoverskridende transport på tværs af forskellige lande. Her har danske lastbiler været i tilbagegang gennem de seneste årtier, idet konkurrencen om de grænseoverskridende transporter har været helt fri imellem EU-landene, siden det indre marked åbnede i 1993.
Danske lastbiler er konkurrencedygtige på mange parametre ude i Europa, men ikke på et af de mest betydningsfulde, nemlig chaufførlønnen. Her skal vi blot syd for grænsen til Tyskland, før den lovpligtige mindsteløn på 8,5 euro i timen ligger væsentligt under dansk niveau. Og tager vi yderligere østpå, ligger de lovpligtige mindstelønninger endnu lavere. Her kan danske chauffører ikke være med.
Dette er de nøgne kendsgerninger, som efterhånden er godt belyst gennem diverse analyser og statistiske oversigter. Senest udkom ITD’s årsberetning mandag med en samling af markedsstatistikker, som bekræfter billedet.
Udfordringerne for det danske vejgodserhverv står lysende klart:
Vi skal forsvare og bevare de danske vognmænds dominans på hjemmemarkedet. Det gør vi blandt andet ved at sikre, at lastbiltransport i Danmark også fremadrettet foregår på danske vilkår.
Men vi skal bestemt også udvikle vores markedsandele på udebanen. EU’s indre marked betyder et langt større marked at operere på for danske transportører. Det er en trussel for dem, der sidder og venter på at blive kørt over, men en stor og attraktiv mulighed for dem, der tænker offensivt og sætter sig for at være de bedste på de internationale fragtruter.
Alt for ofte blander vi de to udfordringer sammen, når vi debatterer vores erhverv. Så bliver tingene svære og komplicerede.
ITD’s opfordring til danske politikere og branchefolk er at få tegnet en tydelig retning for, hvor vi vil hen med det danske vejtransporterhverv.
Vi skal ikke udhule vores hjemmemarked, og vi skal ikke sidde og vente på at blive kørt over på den internationale bane. Vi skal tænke fremad og tegne en stærk og fælles vækstvision, som kan få dansk vejtransport helt frem i førerfeltet i år 2025.