23948sdkhjf

Vision 2025 for vejgodstransport

Skal Danmark fortsat være med i konkurrencen for vejgodstransport, kræver det visioner.

Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport – ITD - efterspørger en ”Vision 2025” for vejgodstransporten, lanceret på ITD’s årsmøde i Vejle.

Efter en række hårde år i vejgodstransportsektoren i kølvandet på finanskrisen, lysner det igen forude på vejene. Kriseårene har skærpet konkurrencen i markedet nationalt og internationalt og det stiller nye krav til danske vognmænd. Der er derfor behov for visioner, der peger fremad i det kommende årti, lyder meldingen fra ITD.

Klar retning

Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport:

- Vejgodstransporten har behov for en vision, der angiver branchens retning frem mod 2025. Vi skal diskutere muligheder og ikke mindst løsninger for, hvordan vi sikrer vækst og fremgang for vores sektor. På den ene side skal vi sikre det, vi har godt fat i, nemlig indenrigsmarkedet. Men vi er også nødt til at spørge os selv om, hvordan vi høster de muligheder, der ligger i at blande sig på et europæisk transportmarked med enorme vækstbehov i de kommende årtier.

90 procent på bil

Cirka 90 procent af al godstransport i Danmark foregår med lastbil. På tværs af EU-landene står lastbiler for omkring 50 procent af godstransporten og der er udsigt til stadig større godsmængder i et europæisk transportmarked med enorme vækstbehov i de kommende årtier.

Lastbiltransportens betydning for samfundsøkonomien er derfor helt reel. Faktum er, at det er lastbiler, der hver dag bringer tusindvis af varer ud i landet og dermed også en indikator på samfundsøkonomiens tilstand. Men hvis den danske vejgodstransport skal med på vognen, så skal der nytænkning på bordet.

Løft perspektivet

Jacob Chr. Nielsen:

- Vi vinder ikke markedsandele ved kun at være de bedste til at holde i lastbilrattet, men ved at udvikle vores evner til at planlægge, systematisere og optimere transporten og logistikken. Det kræver, at vi løfter perspektivet et hak eller to. Det positive er, at vi heldigvis allerede er godt med – men konkurrencen bliver kun hårdere.

ITD’s topchef fremhæver, at vi skal lade os inspirere af de lande omkring os der gør det godt. Et land som Holland viser allerede vejen i dag. Hollandske lastbiler har en andel af den internationale lastbiltransport, som er ti gange større end vores. Her er det vigtigt, at branchen observerer og tager nyttig læring til sig.

Innovation og effektivitet

- Vores branche er nødt til at tilpasse os efter de markedsvilkår, vi står over for os og se mulighederne i nye innovative tiltag og effektivitet i erhvervet. Derfor er det på høje tid, at den danske vejgodstransportbranche går sammen med politikere og eksperter om at udvikle en fremsynet vækstplan for den danske godstransport der skal gælde frem mod 2025, tilføjer Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079