Mange udfordringer i transport
Den danske transportminister Magnus Heunicke er igen fremkommet med konkrete opfordringer til EU's transportkommissær Violeta Bulc.
Ministeren vil nemlig ifølge internetportalen altinget.dk have kommissæren til at fremsætte en forordning særligt møntet på arbejdsforholdene i luftfarten, så det bliver klarere, hvem der har det sociale ansvar for ansatte i flybranchen og gøre det umuligt for luftfartselskaberne at shoppe rundt efter, hvor der er de mindst krævende sociale vilkår.
Ministerens initiativ kommer i jetstriben på udfordringerne, som ikke mindst det irske luftfartsselskab Ryanair, men også forholdene hos SAS og Norwegian har givet det danske arbejdsmarked.
Luftfarten vil også være repræsenteret, når DTL-Danske Vognmænd fredag den 20. marts kl. 11.00 arrangerer en politisk debat om transporterhvervets udfordringer på DTLs stand i hal J1.
Her vil formand for Flyvebranchens Personaleunion Thilde Waast nemlig være repræsenteret sammen med, DTL- Danske Vognmænd, ITD, DI og fagforbundet 3F. Folketingsmedlemmerne og transportordførerne Kristian Pihl Lorentzen (V) og Rasmus Prehn (S) deltager i debatten.
DTLs adm. direktør Erik Østergaard mener, at der kan drages flere paralleller til vejtransporten:
-Der kan trækkes en rød tråd fra luftfartens verserende stridspunkter og til det, som i årevis er foregået på vejtransportområdet inden for godstransporten. Vi har set det i spørgsmålet om, hvorvidt man kan flyve vikarer ind fra udenlandske vikarbureauer og lade dem køre lastbiler ud af Danmark på udenlandske løn- og arbejdsvilkår. Og vi har set det ved direkte oprettelser af selskaber uden for Danmarks grænser, hvor man opererer systematisk i Danmark og i Norden på helt andre vilkår, end der gælder her.
Et afgørende slag
Erik Østergaard mener, at det er forkert, hvis man lader befolkningen tro, at det, der foregår i øjeblikket på arbejdsmarkedet, mest er et fagforeningsspørgsmål og et for eller imod organisering i de traditionelle fagforbund.
-Det er et helt afgørende slag om, hvorvidt der i Danmark er plads til et dansk transporterhverv – altså danske virksomheder på danske hænder, siger DTL-direktøren.