Lille effektiv bybil
Små varebiler var i mange år typisk bygget på personbiler. Det er stadigt tilfældet, men på nyere klassikere som VW Caddy, Citroën Bibber (og søstre) og Renault Kangoo er det tydeligt, at Van-udgaven har været tænkt med fra omtrent første streg på tegnebordet.
Ford Transit Courier er da også baseret på B-Max/Fiesta-platformen. Derfor er køreegenskaberne glimrende og kabineindretningen typisk Ford Personbil. Plus for det.
Sæderne skuffer til gengæld. Bevares – komforten rækker fint til kortere ture, som varebiler i denne klasse primært anvendes til. Førersædet har rimelige justeringsmuligheder, men komforten er stadig mærkbart under personvognsniveau. Årsagerne er formentlig en kombination af behovet for mest mulig varerumsplads og lav pris.
Sidstnævnte er endnu mere afgørende, hvis man skal være konkurrencedygtig i minivan-klassen.
Plads til palle
Med en varerumskapacitet på 2,3 kubikmeter, nyttelast på 660 kilo, plads til én europa-palle og todelte bagdøre, samt skydedør i siden (standard i Trend-versionen) er Courier en reel og meget anvendelig varebil til småopgaver. Ikke mindst i byerne, hvor pladsen er trang og trafikken tæt.
Benzin og diesel
Courier leveres enten med en 1-liters benzinmotor eller en 1,5 liters dieselmotor på 75 hk og 190 Nm, som testbilen var udstyret med. Det vil række til de flestes behov. Den relativt høje gearing på det 5. Gear sikrer optimal brændstofudnyttelse på lande- og motorvej, men der skal arbejdes med kobling og gear ved bykørsel.
Rækker det ikke, så kan Courier leveres med en 1.6 liters diesel på 95 hk og 215 Nm.
Brændstofforbruget er oplyst til 25,6 km/l (EU-norm).
Prisen starter ved godt 99.000 kroner før moms for den billigste dieseldrevne Courier. Vælger man Trend-versionen stiger priset til 122,524 kr. før moms.