23948sdkhjf

Papirrevolution i førerhusene

Det er slut med, at fragtbreve bliver væk under en lang transport fra Danmark og ud i Europa.

ITD har, som en af de første i verden, udviklet et lovligt og fuldt brugbart elektronisk fragtbrev.

Fra nu af kan det være slut med papirfragtbreve, der blæser væk i vinden eller bliver brugt til at fjerne spildt kaffe med. ITD har udviklet det første lovlige e-cmr fragtbrev, der kan bruges ved alle internationale transporter:

- Det er intet mindre end fremragende, og et utroligt stort skridt inden for transportbranchen, fortæller Kim Høi, der er underdirektør i ITD.

Han peger på, at der i dag er alt for mange fejl i papirfragtbrevene, og at de ofte bliver væk, hvilket irriterer myndighederne, som uddeler mange bøder:

Kort fortalt er reglerne i dag, at der på alt gods, som krydser en grænse, skal ligge et fragtbrev, hvor afsender, modtager, godstyper og andre oplysninger skal fremgå. Der skal også være skrevet datoer for afsendelse samt modtagelse af fragten.

Oplysningerne kan myndighederne bruge i forskellige former for kontroller, og her i Danmark ligger disse papirer ofte til grund for cabotage-kontrollerne. Der er dog ofte fejl og mangler i dokumenterne, men det problem vil i fremtiden blive reduceret, da systemet gør det nemmere at få alle oplysninger med.

Elektronisk datasikkerhed

Netop fordi CMR konventionen gælder i store dele af verden er det vigtigt for alle fragtvirksomheder at have styr på papirerne. Med det nye e-cmr bliver det hele meget lettere:

- Alt gemmes elektronisk, og vognmanden kan også med det samme se, hvornår en transport er nået frem, forklarer Kim Høi.

- Særligt smart er det, hvis en chauffør får en ny international transport, når vedkommende er ude at køre, for nu kan vognmanden bare sende et nyt elektronisk fragtbrev til ham, siger Kim Høi, der glæder sig over at ITD’s system overholder al gældende lovgivning.

Skulle chaufføren miste sin telefon på vejen, er fragtbrevet ikke væk men kan blot downloades igen, når chaufføren får en ny telefon.

- Dybest set er systemet endnu et step mod et frit transportmarked, hvor chaufførerne ikke skal hoppe ud og ind af lastbilen for at få stemplet papirer i tide og utide, siger Kim Høi.

Fragtbrevet vil snart blive tilgængeligt i op til 10 sprogvarianter, så de fleste europæiske vognmænd og chauffører kan få glæde af systemet.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078