Fremtidens lastbil?
Daimler præsenterede helt nyt autonomt lastvognskoncept, der er spændende bud på fremtidens lastvogn år 2025. (Foto: Daimler)
Mercedes-Benz kunne i sommers præsentere den første selvkørende lastbil på et stykke jomfrueligt motorvej ved Magdeburg. Dermed skød den store lastvogns-
producent for alvor kapløbet i gang om den første praktisk anvendelige ”intelligente” lastvogn, der overtager det meste af chaufførens arbejde, når bilen er på farten.
En kombination af radarer, kamera og andre sensorer og snedig software sørger for at finde vej, holde lastvogntoget på ret kurs og sikkert og trygt inden for færdselslovens rammer helt uden chaufførens hjælp.
I dag tog Daimler så næste skridt med præsentationen af Mercedes-Benz Future Truck 2025 – en konceptlastbil, der sikkert navigerer gennem enhver form for trafik. Mercedes-Benz tøver ikke med at kalde konceptlastbilen en revolution.
- Denne lastbil leverer overbevisende svar på de udfordringer, som vores kunder kan imødese i fremtiden. Vores mål er derfor at modne teknologien, så den er klar til serieproduktion, sagde Dr. Wolvgang Bernhard, der har ansvaret for lastvogne og busser i Daimlers topledelse.
- Vi viser her i dag, hvordan transporten af gods på vores veje vil køre mere effektivt, mere sikkert og integreret i et større netværk. Jeg er overbevist om, at det vil åbne et helt ny forretningsperspektiv for Daimler Trucks, sagde Bernhard.
Teknologien, der gør ”fremtidens lastvogn” selvkørende” er testet af en række kommercielle selskaber – herunder Google – i de seneste år. Daimler understreger, at deres løsning er autonom – det vil sige, at den ved hjælp af radar og kameraer er i stand til at navigere sikkert gennem trafikken uden ekstern hjælp. Når Damiler samtidig fremhæver, at Future Trucks 2025, er ”online”, så handler det om, at trafikafviklingen kan effektiviseres i hidtil uset grad, når alle computerstyrede trafikanter snakker sammen.