Fifleriernes tid er forbi
Historierne om, hvordan det gik for sig inden for vejtransporten i ’de gode gamle dage’, er talrige. Nogle af dem er endda muligvis også sande.
Fælles for de fleste af dem er billedet af, at regler var noget man så stort på, priserne var noget, man havde faste aftaler om, og reel konkurrence var en by i Rusland.
Skulle nogen være i tvivl, så lad mig gentage, hvad jeg har sagt fra starten i min tid som branchedirektør i ITD:
-De gode gamle dage’ er forbi i vores erhverv, og de kommer ikke igen.
Vi har på godt og ondt fået et langt friere marked, end det vi kendte før i tiden. Vi kan køre, hvor vi vil inden for EU – og det kan vores konkurrenter også. Vilkårene er i princippet ens overalt.
Men med frihed følger også ansvar. Vi kan ikke køre, som vi vil. Med en friere konkurrence kommer fastere, fælles rammer, som skal respekteres. Fælles regler er forudsætningen for at have et fælles marked. Kontrol og konsekvens følger med.
Det betyder højere krav til os alle. Derfor tilhører fremtiden i vores erhverv også de mest professionelle og effektive vognmænd og transportører. Har der tidligere været plads til fiflerier, krejl og lokale karteller, så er der én ting, der er sikkert: Det er der ikke mere!
Pinlige undskyldningerFortidens stemme findes dog stadig rundt omkring. Den pipper, at snyd og små ’genveje’ er nødvendigt for at klare sig, når nu konkurrencen er blevet hårdere. Det er ærligt talt pinligt at høre på. For der er absolut ingen undskyldninger for at køre på frihjul i forhold til de fælles regler, som vores erhverv er underlagt.
Dem, som bevidst snyder på vægten, fifler med tachografen eller på anden måde kortslutter reglerne, gør det nemlig på bekostning af det store flertal af deres kolleger, som gør en indsats for at holde sig på den rette side af loven. Bevidst snyd betyder unfair konkurrence og er i realiteten dumping af markedet. Uanset om lastbilen er dansk eller udenlandsk.
Fejl og forglemmelser kan vi alle gøre os skyldige i. Men gentagent og overlagt snyd er der bare ingen undskyldninger for. Fra en markedsvinkel er det komplet uacceptabelt. Når det gælder køre- og hviletid, kan snyderi tilmed betyde, at man spiller hasard med trafiksikkerheden og chaufførernes arbejdsmiljø.
Styr på køre- og hviletidenDerfor bruger vi i ITD meget energi på netop at hjælpe vores medlemmer med at holde styr på køre- og hviletiden. Det handler om at have en ordentlig, lige og fair konkurrence. At køre- og hviletiden er kompliceret at hitte rede i, er heller ingen undskyldning. ITD tilbyder de rette værktøjer til alle medlemmer i form af undervisning, sikker opbevaring af data og månedlige analyser fejl og overtrædelser. Kvit og frit.
Det har gennem de senere år resulteret i markante forbedringer. Fejl og sjuskeri forekommer stadig. Men når det gælder de alvorlige overtrædelser, er den gode nyhed, at det er en meget lille del af vognmændene, der tegner sig for dem. Her følger vi målrettet op og tilbyder ekstra hjælp og rådgivning. I de fleste tilfælde er det tilstrækkeligt til at få ryddet op.
I de tilfælde, hvor det viser sig, at der simpelthen mangler respekt for reglerne, træder vores etiske retningslinjer i funktion. Brud på dem kan medføre sanktioner eller eksklusion fra ITD.
Signalet herfra er klart: Vi vil have et professionelt og ansvarligt transporterhverv med fair og ordentlige konkurrencevilkår. Fifleriernes tid er endegyldigt forbi.
/mb