Femern-tunnel styrker Københavns Lufthavn
Selvom den kommende Femern-forbindelse skulle tage noget af trafikken til Tyskland, så betragter Københavns Lufthavns direktør Thomas Woldbye faktisk slet ikke den faste forbindelse over Femern Bælt som en konkurrent. Femern-tunnelen er snarere en vækstgenerator for lufthavnen.
-Vores principielle indstilling er, at god og endnu bedre infrastruktur er en god ting for Københavns Lufthavn. Punktum. Man skal huske, at togene går begge veje, og alt hvad der kan udvide vores opland er en god ting. Det er vores opgave som region og som lufthavn, at gøre os så attraktive, at der kommer flere folk til, end der kører fra, siger Thomas Woldbye.
Som mangeårig udlandsdansker og direktør for Danmarks vigtigste vindue til udlandet, oplever han nogle gange, at debatten om infrastrukturen i Danmark er alt for snæver. Danmark er et meget lille land, og når der i de kommende år afsættes 100 milliarder kroner til opgraderingen af infrastrukturen, så er meget vigtigt, at man skeler til og koordinerer med nabolandene, mener han.
-Der er nogle gange en tendens til, at man tænker fra gadekæret og ud. Jeg vil opfordre til, at når man nu går i gang med Femern og har sat penge af til en Togfond, og også i Sverige ser ud til at investere tungt i infrastruktur i de kommende år, at man så bringer det internationale perspektiv ind i planlægningen. I stedet for at se alting fra København, så bør man kigge på regionen, som om man sad i New York eller Shanghai. Potentialet er enormt, og det er op til os at indfri det.
Men, understreger han, ingen får noget foræret, og skal visionerne indfries, så kræver det grundigt forarbejde og langsigtet tænkning. Han peger på Øresundsforbindelsen, som det bedste eksempel på, hvilke synergi-effekter, investeringer i infrastruktur kan udløse.
Københavns Lufthavns succes i de senere år skyldes i høj grad Øresundsforbindelsen, der har gjort København til det naturlige trafikale centrum for Skåne. Den faste forbindelse over Øresund ændrede radikalt trafikmønstret og den geografiske logik i Østdanmark og Sydsverige. Adgangen til lufthavnen blev forbedret markant fra Malmø. I dag kan man tage toget fra Malmø centralstation til Københavns Lufthavn på under en halv time.
Københavns Lufthavn er i dag Sveriges anden største lufthavn efter Arlanda lufthavn i Stockholm. I 2011 udgjorde svenske passagerer 16 procent af samtlige internationale afrejsende fra lufthavnen. Thomas Woldbye forventer, at Femern-forbindelsen vil have en lignende effekt.
-Der er ingen tvivl om, at den faste forbindelse over Øresund har haft en kæmpemæssig positiv indflydelse på hele regionen. Over halvdelen af de største svenske virksomheder ligger i Sydsverige, og de ser Københavns Lufthavn som deres lufthavn snarere end Stockholm. Øresundsforbindelsen har skabt en region, og det er det potentiale, som Femern-forbindelsen også har. Jeg tror fuldt og fast på, at vi kan skabe denne nordeuropæiske region. Vi ligger godt, når bare forbindelserne er på plads.
I 2012 fremlagde Københavns Lufthavn ambitiøse vækstplaner, der under titlen ”World Class Hub” beskriver visionerne for Danmarks største lufthavn. Bundlinjen er, at Københavns Lufthavn inden for en overskuelig årrække skal betjene 40 mio. passagerer om året. Det svarer til en vækst på omkring 30 procent.
/mb