23948sdkhjf

Svovlsyndere i Østersøen slipper for kontrol

Det er ikke hver dag, at man ser Det Økologiske Råd og Rederiforenigen stå side om side.

Det er ikke hver dag, at man ser Det Økologiske Råd og Rederiforenigen stå side om side.



Men frygten for udenlandske skibes fortsatte svovludledning på trods af nye regler har fået de to organisationer til sammen at appellere til miljøminister Kirsten Brosbøl (S) om skærpet kontrol, skriver Politiken.

-Vi kan allerede nu se, at vi mister ordrer i begyndelsen af 2015, fordi vores konkurrenter i andre lande ikke har lagt de ekstra omkostninger for reduktion af svovl på i deres tilbud, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Rederiforeningen, til avisen.

FN og EU har vedtaget nye regler om at reducere svovludledning fra bunkerolien til en tiendedel i Østersøen og Nordsøen. De nye regler træder i kraft fra nytår.

Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er bange, at kun nordiske virksomheder tager reglerne alvorligt.

Tal fra Mærsk Line viser, at ud af 10.000 havneanløb foregik der 60 kontroller, hvor ikke et eneste besøg resulterede i kontrol af svovlniveauet i bunkerolien.

På EU-plan testes mellem 01,-0,4 procent af skibene. I takt med at det nu bliver markant dyrere at overholde reglerne, bliver incitamentet til at snyde sig ud af de øgede udgifter endnu større, frygter de to organisationer.

Jan Fritz Hansen fra Rederiforeningen siger til Politiken, at den dyrere og renere bunkerolie betyder en meromkostning på 20 procent - eller 1 million kroner - på en tur fra Gdansk i Polen til Den Engelske Kanal.

Alternativt kan hvert enkelt skib udstyres med scrubbere, der fjerner svovlen fra røggassen. Et sådant anlæg koster dog i omegnen af 20-40 millioner kroner per skib.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078