23948sdkhjf

Mercedes-Benz gasser op

Nu præsenterer Mercedes-Benz den populære Econic med en M 936 G-motor til gas. Den gasdrevne sekscylindrede motor leverer samme præstation som en dieselmotor - og sætter samtidig nye standarder for CO2- og partikeludledning samt støjniveau.

Nu præsenterer Mercedes-Benz den populære Econic med en M 936 G-motor til gas. Den gasdrevne sekscylindrede motor leverer samme præstation som en dieselmotor - og sætter samtidig nye standarder for CO2- og partikeludledning samt støjniveau.



Kun et år efter at Mercedes-Benz’ velkendte Econic-lastbil gennemgik en omfattende opgradering, præsenterer mærket nu en ny gasdreven Econic NGT.

Med EURO VI M 936 G-motoren sætter distributions- og renovationslast-

bilen et helt nyt niveau for gasmotorer og tilbyder vognmændene en effektiv og miljøvenlig distributionskørsel.

Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark:

- Vi tror på, at den nye Econic NGT bliver gennembruddet for gasdrevne lastbiler til distributions- og renovationskørsel i Danmark. Derfor glæder vi os også meget til at komme ud og præsentere lastbilen for kommuner, renovationsselskaber og vognmænd.

Minus 22 pct. CO2-udledning

Med en reduktion i CO2-udledningen på op mod 22 procent, i forhold til tilsvarende diesellastbiler, tager M 936 G-motoren gasmotorer til nye højder, uden at det går ud over ydeevnen.

Gasmotoren er baseret på OM 936-turbodieselmotoren fra den nye 7,7 liter BlueEfficiency Power-generation.

Den øgede vægt i forbindelse med motorombygning til gaskørsel, tilhørende gastanke, rørføring og sikkerhedsforanstaltninger, er halveret til blot 500 kg. Det er med til at give en øget lastkapacitet på 400 kg. sammenlignet med de tidligere versioner af Econic NGT.

På gas yder motoren 221 kW (301 hk) med en maksimal trækkraft på 1200 Nm.

- Vores nye gasmotorer understreger klimafordelene ved at køre på naturgas. Og så skal man huske på, at CO2-udledningen bliver markant lavere, hvis naturgassen helt eller delvist udskiftes med biogas, fortsætter salgschef Lasse Wøhlk, Mercedes-Benz Danmark.

Gasmotoren har også en lavere partikeludledning end dieselmotorer, og samtidig er gasmotoren mere støjsvag end lignende dieselkøretøjer. Det gør Econic NGT skræddersyet til at løse distributions- og renovationsopgaver i byerne, hvor nærmiljø og hensyn til naboer spiller en ekstra vigtig rolle.

Optimalt udsyn

Effektiv og miljøvenlig kørsel skal ikke ske på bekostning af trafiksikkerhed og kørekomfort. Derfor har Econic NGT det velkendte Low-Entry-koncept, der kendetegner Econic-serien og sikrer hurtig og sikker ind- og udstigning. Ligesom den har panoramavinduer med optimalt udsyn, mens de korte akselafstande giver bedst mulig manøvrefrihed.

Econic NGT er også udstyret med Allisons automatiske sekstrinsgearkasse, som er ideel til kørsel med mange opbremsninger, hvor den øger komfort og forbedrer brændstoføkonomi.

Econic NGT Euro VI med M 936 G-motor

Econic NGT med M 936 G-motor fås i varianterne 1830 og 2630 inden for den tilladte bruttovægt på 18 til 26 ton.

Econic NGT med M 936 G-motor fås i 4x2 og 6x2/4 akselkonfiguration, hvor sidstnævnte har en elektrohydraulisk styret løbeaksel. Desuden fås en 6x4 version med træk på to aksler.

De to- og treakslede køretøjer fås i forskellige akselafstande fra 3,45 til 5,7 meter. Køretøjerne kan bestilles med højt og lavt førerhus, der indendørs måler henholdsvis 1,745 og 1,295 meter i højden.

Aksel, undervogn og motor laves ud fra samme serie som Mercedes-Benz’ større lastbilsserier, hvilket giver optimale vilkår for både servicering og vedligeholdelse.

Motorens vægt er halveret med 500 kg. i forhold til dens modstykke på diesel, og kan dermed have en øget last på op imod 400 kg. sammenlignet med de tidligere versioner af Econic.

Et nyt multifunktionsrat giver hurtigt adgang til instrumentbræt og radio, ligesom de enkelte kontakter kan indstilles individuelt til den enkelte chaufførs behov.

Parkeringsbremse og gear er indstillet til at have den samme højde som rattet, hvilket gør det nemmere, mere sikkert og mere ergonomisk i brug. Elektronisk betjent soltag, bedre isolation og mere effektiv luftcirkulation sikrer også bedre arbejdsklima.

Den gasdrevne Econic NGT har været på markedet siden 2002, og der er flere end 1.400 kørende enheder. Econic kørte ind på markedet i 1998, og der er produceret mere end 13.000 biler.

cw
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156