Arbejdshest fylder 60
I morgen er det 60 år siden, Lockheeds legendariske fragtfly C-130 Hercules fløj for første gang. (Foto: L.M. Lassen)
Et bredt flertal i Folketinget besluttede torsdag at sende et af Flyvevåbnets C-130J Hercules transportfly til den nordlige Irak. Her skal det militære transportfly støtte den kurdiske kamp for at holde de brutale styrker fra Islamisk Stat stangen.
Derfor har Folketinget også givet grønt lys til, at Hercules-flyet ikke kun transporterer nødhjælp men også våben og ammunition.
Flyvevåbnets fire C-130J Hercules fly er ganske vist kun omkring 10 år gamle, men der er tale om en efterhånden rigtig voksen dame, der nu endnu engang sendes ud i et af verdens brændpunkter.
I morgen er det således 60 år siden, prototypen YC-130 gik på vingerne første gang fra flyvepladsen ved Lockheeds fabrik i Burbank, Californien.
60 år i produktionHercules-flyet er ikke den eneste stadigt aktive flytype, der har nået så høj en alder. Men det er enestående, at flyet har været i konstant produktion i så mange år.
Der er produceret mere end 2400 fly til dato, hvoraf mere end halvdelen stadig flyver.
Hovedparten er militære fly, men Lockheed producerede en civil variant i 60’erne og 70’erne under betegnelsen L-100. Det blev dog kun til 114 styk.
Det sejlivede design er blevet opdateret flere gange i løbet af de 60 år. Senest med C-130J versionen fra slutningen af 90’erne, der blandt andet har kraftigere og mere brændstoføkonomiske motorer. Det giver øget lasteevne og højere fart.
Men den primære årsag til det lange produktionsliv er det grundlæggende sunde og solide design, som har fået de fleste militære brugere til at erstatte gamle og udtjente Hercules-fly med nye.
Det var netop det, Flyvevåbnet gjorde i midten af nullerne, da fire nye og lidt længere C-130J-30 Hercules fly erstattede tre gamle C-130H-fly, der blev leveret i 1975.
Uden for alfarvejDe grundlæggende Hercules-dyder er en respektabel lasteevne på 15-20 tons og en stor lasterampe under halen, der gør det muligt at laste alt fra pallegods til køretøjer i en fart. Dertil kommer en ganske pæn marchfart på 550-650 kilometer i timen og ikke mindst evnen til at starte og lande på primitive flyvepladser – eller på flade og faste underlag.
Flyvevåbnet træner regelmæssigt landing og start fra strande ved Vesterhavet, og der flyves også hvert år forsyninger til knogleknusende grusbaner på Østgrønland.
Netop evnen til at beflyve primitive landingsbaner under vanskelige forhold har gjort C-130 til en allestedsnærværende fugl ved hunger- og naturkatastrofer, hvor der er behov for humanitær hjælp.
Tillykke til Lockheed - og god vind og en sikker hjemkomst til besætningen fra Eskadrille 721.
/Smir