Volvo Truck sætter ny standard for trafiksikkerhed
Volvo Trucks Danmark vælger som det første bilmærke på markedet at standardmontere et system (ACB), der advarer mod kollision og automatisk nødbremser lastbilen, hvis chaufføren ikke reagerer.
Systemet bliver standard fra uge 37 (fra mandag 8. september), uden merpris på alle 2- og 3-akslede Volvo FH trækkere.
Systemet kombinerer advarselslys og -lyd med markedets mest sikre identifikation af en fremadrettet fare i trafikken. Systemet anvender såvel radarteknologi som kameraidentifikation, og den dobbelte identifikation opererer med langt færre fejlalarmer end hidtil kendte systemer.
Volvo forklarer, at den optimale ulykke naturligvis er den, der aldrig sker.
Forskning viser, at menneskelige fejl er medvirkende årsag til omkring 90 procent af alle trafikulykker. Trafikale omgivelser er medvirkende årsag til 30 procent af alle ulykker, og køretøjsdefekter indgår i cirka 10 procent, men de fleste ulykker omfatter ofte flere faktorer.
Derfor gør Volvo sig store anstrengelser for at sikre, at hver eneste lastvogn sætter chaufføren i den bedst mulige position til at undgå ulykker og styre uden om potentielt farlige situationer.
Naturligt at være førstSøren Wettergreen, administrerende direktør hos Volvo Group Trucks Danmark:
- Sikkerhed er en af Volvo Trucks kerneværdier, og derfor er det naturligt for os at være først på markedet med en så værdifuld sikkerhedsfeature som kollisionsadvarsel med nødbremsning. Vi vælger at gøre det uden merpris frem til det bliver lovpligtigt for at få systemet så udbredt som muligt. Den type uheld, som Volvo ACB primært beskytter imod, forårsager ofte fatale ulykker for medtrafikanter, samt store gener for den øvrige trafik. Derudover er ulykkerne ofte forbundet med omfattende materielle skader, som giver store driftstab for vores kunder.
Lovpligtigt 1. november 2015Det automatiske nødbremsningssystem bliver lovpligtigt på lastvogne fra 1. november 2015. Volvo Trucks Danmarks beslutning om allerede at lancere systemet uden merpris fra uge 37 frem til det bliver lovpligtigt skal ses som et forsøg på at reducere nogle af de hyppigst forekommende ulykkestyper, hvor lastvogne er involveret. Nemlig ulykker med ligeudkørende på samme kurs, svingninger på samme kurs og ligeud kørende ulykker mod parkerede køretøjer, som i alt udgør knap 19 procent af det samlede antal ulykker, hvor tunge køretøjer er involveret.
/cw