23948sdkhjf

ITD: Unødig opstandelse

Franske og belgiske myndigheder giver bøder på mellem elleve og tretten tusinde kroner for at afholde det lovpligtige ugentlige hvil i lastbilen. Det undrer, men giver ikke anledning til stor opstandelse i ITD.

Franske og belgiske myndigheder giver bøder på mellem elleve og tretten tusinde kroner for at afholde det lovpligtige ugentlige hvil i lastbilen.

Det undrer, men giver ikke anledning til stor opstandelse i ITD.



ITD vil nu på europæisk plan slå endnu et slag for klare og ens regler og sanktioner.

De franske myndigheder har indført bøder på 1.500 euro (ca. 11.000 kr.) til chauffører, der pågribes i færd med at afholde regulært ugentligt hvil i lastbilen. Det samme har belgiske myndigheder gjort; her er bødesatsen dog 1.800 euro (godt 13.000 kr.). De franske og belgiske satser svarer til alvorlige overtrædelser af køre- og hviletiden.

- EU-forordningen nævner eksplicit, at det er tilladt at afholde dagligt hvil og reduceret ugentligt hvil i bilen. Men der står ikke noget om det det regulære ugentlige hvil. Hermed slutter de franske og belgiske myndigheder, at det ikke er tilladt at holde det i bilen. Hvis de har ret i det, er bødesatserne vel på sin vis udramatiske, siger chefkonsulent i ITD, Lars Nielsen.

Forskellig praksis

Han peger imidlertid på, at praksis er anderledes i en række andre europæiske lande og mener, der er behov for at få klarlagt retstilstanden omkring det ugentlige hvil, så reglerne bliver anvendt på samme måde overalt. Det arbejder ITD aktivt på gennem den internationale vognmandsorganisation IRU samt ITD’s øvrige netværk i Bruxelles.

Samtidig åbner en ny fransk lov op for at straffe transportvirksomheder, der systematisk planlægger lastbilkørsler, så chaufførerne er nødt til at holde deres ugentlige hvil i lastbilerne. Strafferammen for virksomhederne er angiveligt bøder på op til 30.000 euro (ca. 225.000 kr.) samt fængselsstraf på op til et år. Hos ITD er man dog i tvivl om den praktiske rækkevidde af den franske lov og maner derfor til besindige reaktioner.

- Umiddelbart lyder det jo voldsomt. Men det er foreløbigt uklart, hvordan de franske myndigheder har tænkt sig at håndhæve og kontrollere disse bestemmelser. Så måske er der mest tale om et symbolsk slag i luften, der ikke umiddelbart får de store praktiske konsekvenser, vurderer Lars Nielsen.

Klare og ens regler ønskes

ITD’s formand Gert Jakobsen opfordrer de politiske beslutningstagere til at støtte kampen for klare, ens og fair regler på tværs af hele EU.

- Chaufførerne skal have ordentlige forhold og har selvfølgelig ret til reel fritid under deres hvil. Det bakker vi op om. Men udgangspunktet må være, at reglerne skal være ens for alle overalt i Europa. Og så skal vi huske, at det er transport og logistik, vi har med at gøre. Det handler altså ikke om at gøre det hele så besværligt og kringlet som muligt – men det modsatte, siger Gert Jakobsen.

Han mener, at reglerne bør indeholde frihed for chaufførerne til at opholde sig i lastbilen under deres hvil, samtidig med at reglerne også skal beskytte chaufførerne imod tvang og pres fra arbejdsgivers side.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078