Svensk distributør ekspanderer med el-varevogne
Den svenske distributionsvirksomhed Gordon vil nu indsætte 10 batterielektriske varevogne i Danmark.
Gordon blev stiftet i 2015 og distributionsvirksomheden åbnede i Danmark i 2020. Efter gode erfaringer med el-drevne varebiler i Sverige vil Gordon nu også distribuere på batterielektriske varebiler i Danmark.
Målet er at kunne distribuere temperaturregulerede fødevarer 100 procent CO2-neutralt i største danske byer allerede i 2025.
Det skriver Gordon i en pressemeddelelse.
Maxus E-Deliver
Der er tale om den nye kinesiske elbilmodel model Maxus E-Deliver. Den stammer fra en af Kinas største bilproducenter, SAIC Motor, som bl.a. har produceret biler for Volkswagen i Kina i næsten 40 år.
- Vi sætter en ære i at være de bedste til afkølet fødevaretransport, så vores krav til bilerne var store og meget specifikke. Maxus er bl.a. stærke på avancerede batteriløsninger, som gør det muligt at holde maden i den rette temperatur samtidig med, at bilerne har en god rækkevidde, siger Ali Ghoce, der er adm. direktør i Gordon.
Den svenske distributør vil eksportere sine grønne ambitioner til det danske marked, hvor selskabet vil distribuere måltidskasser, færdigretter og andre kølekrævende madvarer med elbiler.
- Investeringen i elbiler til Danmark er et vigtigt skridt på vores rejse mod fossilfri fødevaretransport. Vi starter med 10 elbiler i Aarhus og København, hvor vores distributionscentre er tæt på og sikrer, at bilerne oplades med grøn strøm, siger Ali Ghoce.
Gordon er angiveligt blevet en stor spiller inden for køletransport i Sverige. Siden virksomheden åbnede i Danmark i 2020, er det også gået stærkt vest for Øresund.
I dag leverer Gordon bl.a. mad for Hello Fresh, Get Fit Food og Eat Grim. Selvom der har været fart på, lægger Ali Ghoce dog ikke skjul på, at han gerne havde set indfasningen af fossilfri køletransport i Danmark gå endnu hurtigere.
- Målet er, at vi skal have CO2-neutral levering af afkølede fødevarer i både danske og svenske byer i 2025. Krigen i Ukraine har desværre påvirket leverancen af biler, og det har gjort, at vi har måttet sænke tempoet en kende, men her og nu er vi glade for dette første skridt med 10 biler. Så må der komme flere, så hurtigt forholdene tillader det, siger Ali Ghoce.
Ros til grøn dansk særregel
Gordon er nået langt i grøn retning i Sverige, men på et punkt har den danske lovgivning vist sig at gøre omstillingen herhjemme lettere end i Sverige. En let lastbil, der må køres af en chauffør med almindeligt kørekort, må nemlig normalt ikke veje mere end 3,5 tons med last. Den grænse har man i Danmark hævet til 4,25 tons, fordi eldrevne lastvogne, som er tungere på grund af batteriet, ellers kun måtte køres af en chauffør med stort kørekort.
Lettere rekruttering
- Reglerne påvirker logistikken mere, end man måske skulle tro. I Danmark kan vi ikke blot køre med større kapacitet og være mere effektive. Det er også væsentligt nemmere at rekruttere gode chauffører, hvilket spiller en stor rolle for kvaliteten i leverancen, siger Ali Ghoce om forholdet, som har gjort, at de i Sverige har investeret i en særlig type af mindre biler.
Gordon er også aktiv i Finland og Norge.
Kølebilerne
I uge 49 triller første elbil fra svenske Gordon ud i København
Firmaet indfaser i første omgang 2 elbiler i Aarhus og 8 i København
Bilerne lades op med grøn strøm på firmaets egne distributionscentre
Batterierne i kølelastbiler skal både kunne drive bilen og nedkølingen, hvilket kræver en særlig teknologi
Bilerne er fra Maxus og produceres af kinesiske SAIC Motor, som bl.a. laver biler for VW i Kina
Gordon er specialiserede i ubrudte kølekæder og leverer primært fødevarer, men har også kunder i medicinalindustrien
Bilerne er af mærket Maxus e-Deliver 9 og har et volumenkabinet fra CAB-kassen med lift bagtil.
Batteripakken er på 65 kWh og belastningsvægten på op til 790 kg
OM GORDON
Gordon Delivery blev grundlagt i 2015 og udfører ifølge egne oplysninger over 600.000 månedlige leverancer af dagligvarer, medicin og måltidsløsninger.
Virksomheden har specialiseret sig i digitaliserede strømme af temperaturkontrollerede last mile-leverancer.
Hertil kommer en last mile SaaS platform, som licenseres til andre virksomheder.
I løbet af 2021, havde virksomheden en omsætning på 413 mio. kr.
Gordon Delivery når i dag ud til næsten 20 millioner forbrugere i Norden.
/Smir