HHLA-havn styrkes med nye portalkraner
To store containerportalkraner styrker nu HHLA TK Estonias position i den baltiske region.
Opgraderingen til HHLA-terminalen i havnen i Muuga består af to større containerportalkraner, der tidligere var i drift ved Hamborgs containerterminal Burchardkai. De vil gøre det muligt for containerskibe med en lastvolumen på 14.000 standardcontainere (TEU) at blive håndteret i Estland for første gang.
31. maj blev portalkranerne officielt døbt af Titzrath, den estiske minister for økonomi og kommunikation Taavi Aas og administrerende direktør for HHLA TK Estonia, Riia Sillave.
- Kunderne vil blive betjent af kraner ved navn Alfa og Bravo, hvilket også symbolsk fremhæver begyndelsen på en rejse, hvor containere enten kommer ind i Estland eller bevæger sig videre herfra og ud i verden, sagde Riia Sillave.
Angela Titzrath tilføjer:
- De nye, større portalkraner vil hjælpe HHLA TK med at udnytte sit fulde potentiale til håndtering af eksisterende og fremtidige fragtstrømme. Vi har investeret over 5 mio. euro for at kunne servicere skibe, der rummer fire gange flere containere end de skibe, der kan lægge til i Muuga i øjeblikket. I fremtiden vil anløb i Muuga være mere attraktive og effektive for globale rederier. Takket være væksten i håndteringskapaciteten vil Estlands muligheder som multimodalt logistikhub i Nordeuropa stige betydeligt.
På nuværende tidspunkt er det mest feeder-skibe med en maksimal kapacitet på 3.500 TEU, der ligger til kaj i Muuga. Nu kan skibe med en volumen på op til 14.000 TEU håndteres. De tre allerede eksisterende specielle containerportalkraner suppleres med to betydeligt større, der kan håndtere skibe med op til 21 containerrækker. De blev tidligere brugt på Hamborgs containerterminal Burchardkai. Med en bæreevne på 70 tons, en højde på 73 meter og en løftehøjde på 50 meter er de nogle af de største containerportalkraner i Østersøregionen.
/anga.