23948sdkhjf

CPH: Underskud på 171 mio. var klar forbedring

Optimisme for fremtiden trods pandemi og krig.

Københavns Lufthavne kommer ud af første kvartal med et underskud før skat på 171 mio. kr. – en markant forbedring i forhold til underskuddet på 436 mio. kr. i samme periode sidste år. Ved udgangen af marts var seks ud af ti rejsende tilbage, og væksten ser ud til at fortsætte trods krig og pandemi.

Der rejste knap 3,3 mio. passagerer igennem terminalerne i årets første tre måneder. Dette er en markant forbedring i forhold til første kvartal i 2021, der talte blot 430.000 rejsende.

- I år kommer vi ud af første kvartal med et underskud før skat på 171 mio. kr. Dette resultat viser også, at luftfarten lang fra er ude af coronakrisen endnu, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Omsætningen landede i første kvartal på 577 mio. kr. – en forbedring på 205,1 procent i forhold til 2021, hvor omsætningen var på blot 189 mio. kr. Det er dog stadig 40,6 procent mindre end 2019, det sidste normale år før den uforudsigelige Covid-19 pandemi.

- Bedst som vi troede, at det hele vendte, dukkede Omikron varianten op i slutningen af november sidste år. Den udbredte smitte bremsede væksten et par måneder. Men allerede i februar begyndte det at vende og i marts tog det fart, så vi endte med at seks ud af ti rejsende var tilbage i forhold til 2019. Siden er væksten fortsat trods krig og pandemi, siger Thomas Woldbye.

Brug for flere ansatte

Med flere rejsende er der brug for flere ansatte. CPH er fortsat stadig ramme for et af Danmarks største økonomiske økosystemer med omkring 1.000 virksomheder, der opererer i og omkring lufthavnen. Da krisen var værst i starten af 2021, var antallet af ansatte reduceret fra 22.000 til 13.000.

Nu er der igen brug for flere medarbejdere i alle virksomhederne. Det gælder også CPH, der under krisen måtte nedlægge 800 stillinger. I første omgang ansættes cirka 400 medarbejdere – heraf 300 i sikkerhedskontrollen.

- Det er virkelig godt nyt, at alle er i gang med at ansætte. Det er ikke nogen let opgave på et presset arbejdsmarked, men der er stor interesse for at være med til at genopbygge luftfarten, fortæller Thomas Woldbye.

Den 31. marts arrangerede lufthavnen en jobmesse i samarbejde med en lang række virksomheder samt Tårnby og Københavns Kommuner.

- Der mødte omkring 2.200 interesserede op til jobmessen i Hangar 145. Det var et usædvanligt flot fremmøde, der viser at interessen for at være med på lufthavnens rejse er stor, siger Thomas Woldbye.

Voksende gæld

Den værste krise i Københavns Lufthavn i mands minde er ved at vende. Men det har været to dyre år. Da krisen ramte i marts 2020, var det første og vigtigste skridt at sikre likviditet, så lufthavnen kunne drives og holde åben, selvom stort set al trafik og indtjening var væk. CPH sikrede dengang ekstra likviditet på 6 mia. kr.

Med underskuddet i årets første kvartal har CPH nu lånt 2.2 mia. kr. for at holde lufthavnen i drift og foretage de nødvendige investeringer.

- Den voksende gældsbyrde er en udfordring for vores evne til at investere i udviklingen af fremtidens bæredygtige lufthavn og fastholde positionen som vigtigt nordeuropæisk hub for flytrafik, siger Thomas Woldbye.

I perioden efter 2023 er det CPH’s ønske at få justeret den regulatoriske model, der ligger bag takstaftalen mellem lufthavnen og flyselskaberne, så den også adresserer den markante gældsopbygning.

- Det er for tidligt at sige, hvad en reguleret takstmodel vil betyde for det konkrete prisniveau. Men vi skal have mulighed for at afvikle gælden og samtidig have finansiel styrke til at investere i fremtiden, siger Thomas Woldbye.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08