23948sdkhjf

- Antallet af bøder er stukket helt af

Nyt bødekatalog er skræmmende læsning, mener Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

Et katalog over antallet af bøder, vognmænd og lastbilchauffører risikerer ved udførelse af deres gerning, er skræmmende, mener brancheorganisationen ITD.

Kataloget er et resultat af en henvendelse fra Niels Flemming Hansen, der i slutningen af 2021 bad daværende transportminister Benny Engelbrecht over bøder på transportområdet.

Bødekataloget viser med al tydelighed, at det er stukket helt af med antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan blive udsat for, mener ITD.

- Lad mig starte med at sige, at vi selvfølgelig ikke er imod, at der sanktioneres, hvis man overtræder regler. Og ser man bødekataloget igennem sanktion for sanktion, så kan der i de fleste tilfælde nok argumenteres for bøderne enkeltvis, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, og fortsætter:

- Men ser man på kataloget som helhed, er det skræmmende læsning. For der er ingen i dette land, heller ikke chauffører og vognmænd, der har en chance for at kende alle bøder og regler og samtidig udføre den samfundsvigtige opgave med at sørge for, at der er varer på hylderne. Jeg kan godt forstå, at regeringen og embedsmændene har skullet bruge mere end et halvt år på at få udarbejdet det her katalog, siger Henriette Kjær.

Udover de mange bøder, som lastbilchauffører og vognmænd risikerer at blive ramt af, viser bødekataloget også, at der er tale om meget store bødestørrelser på en række områder, hvor vognmænd og chauffører hurtigt kan miste en hel månedsløn, hvis de kommer til at lave en menneskelig fejl.

- Selvfølgelig skal der være styr på trafiksikkerheden, men mange af de her bøder er jo også en slags dummebøder, som man risikerer at blive ramt af, fordi man er kommet til at glemme et papir eller andet. Tag for eksempel manglende medbringelse af registreringsattest. Det kan politiet jo slå op i deres register, men det koster en bøde på 5.000 kr. Der trænger gevaldigt til at blive ryddet op i det her system, siger Henriette Kjær.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141