MAN løftede sløret for ny eTruck
På den tidligere Berlin Tempelhof Lufthavn, i tilstedeværelse af den tyske forbundsminister for digitalisering og transport, Volker Wissing, har MAN Truck & Bus for første gang offentligt vist prototypen af sin kommende elektriske lastbil. Et særligt teknisk træk ved den banebrydende elektriske lastbil, som vil blive lanceret på markedet i 2024, er dens kapacitet til fremtidig megawatt-opladning.
Virksomheden ABB E-mobilitet, en global leverandør af opladningsløsninger til el-køretøjer, sigter efter at modne markedet for megawatt-ladeteknologi i løbet af de næste tre år. MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer.
- Vi er nødt til at gøre vejgodstransport grønnere for at opnå vores klimamål. For at få dette til at ske fokuserer vi først og fremmest på markedsstigningen af klimavenlige erhvervskøretøjer og udviklingen af en tilsvarende højtydende opladningsinfrastruktur. Det projekt, vi støtter omkring højtydende opladning til e-lastbiler, giver vigtige erfaringer. Det, der er vigtigt nu, er at få flere e-lastbiler på vejene hurtigt. Partnerskabet mellem MAN og ABB viser, at vi er videre i det rigtige spor, sagde Volker Wissing.
Under ministerens prøvetur i MAN el-lastbilen understregede Alexander Vlaskamp, administrerende koncerndirektør for MAN Truck & Bus "at accelerere udvidelse af opladningsinfrastrukturen er den eneste måde at opnå udvikling af transport og opfylde klimamål”. Han fremhævede også, hvorfor MAN er afhængig af batteri-elektriske drivlinjer for fremtidens miljøvenlige erhvervskøretøjer, hvor målet er lave driftsomkostninger og det bedste samlede energiregnskab.
- Som en del af Traton Group deltager vi allerede i et joint venture med industripartnere for at udvikle og drive et højtydende offentligt ladenetværk med et mål på mindst 1.700 grønne el-ladepunkter i hele Europa, tilføjede Vlaskamp.
For at muliggøre daglige kørselsintervaller på mellem 600 og 800 kilometer er MAN’s elektriske lastbil allerede udstyret med de tekniske forudsætninger for fremtidens megawatt ladesystemer. ABB Emobility har til hensigt at bringe sådanne opladningssystemer hurtigt på markedet.
- Vi sigter på at kunne tilbyde elektromobilitet på alle områder. Hos ABB E-mobility har vi arbejdet på at udvikle de tilsvarende præstationsstandarder i mange år. Megawatt-opladning vil kræve ny strømteknologi med mere end 1.000 volt, så elektrisk sikkerhed og pålidelighed er afgørende ved disse effektniveauer. ABB E-mobility er den ideelle udbyder til at tage disse udfordringer op, da vi kan accelerere markant forskning og udvikling baseret på vores eksisterende teknologier. Vores ambition er at bringe denne nye teknologi på markedet inden for tre år. Tidligere har sådanne udviklingsfaser ofte taget meget længere tid, sagde Frank Mühlon, administrerende direktør for ABB E-mobility.
/anga.