23948sdkhjf

Stigende e-handel kan betyde nye udfordringer på vejene

Forventning om hurtigere levering kan betyde tungere højre fod hos varevognschauffører.

Når vi bestiller varer på nettet, forventer vi hurtig levering, og det kan give udfordringer i transportbranchen, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension.

I en undersøgelse foretaget af organisationerne svarer knap fire ud af ti, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem er trætte, når de sidder bag rattet, og hver tredje chauffør er stresset. Chaufførerne i undersøgelsen kører i varebil i forbindelse med deres arbejde med eksempelvis post, pakker og varelevering og som håndværkere, teknikere og flyttefolk.

- Hvis man er træt eller stresset, når man kører i trafikken, øger det risikoen for, at man overser andre eller tager chancer, der kan ende galt. Når man kører i et stort køretøj, kan man i en ulykke forvolde enorm skade. Derfor bør branchen have særligt fokus på trafiksikkerheden for deres chauffører herunder at give dem gode rammer for at køre sikkert, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Også i forsikringsbranchen ønsker man at gøre noget for at nedbringe antallet af ulykker i forbindelse med kørsel i varebiler.

- Vores branche oplever, at der er mange skader inden for kurerbranchen. Om det skyldes træthed, ved vi ikke, men uanset hvad, så er det dårligt nyt for trafiksikkerheden. Derfor er det nødvendigt at sætte fokus på denne problemstilling, så vi ser en adfærdsændring, for der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve en yderligere stigning inden for e-handel i fremtiden også, fortæller underdirektør Pia Holm Steffensen, F&P.

Undersøgelsen, der er finansieret af DI Transport, viser også, at mere end hver fjerde varebilschauffør kører alt for stærkt på landevejene, som er de farligste veje, da det er der, der sker flest trafikulykker. Og hver sjette varebilschauffør læser beskeder på deres håndholdte mobil, mens de kører i trafikken.

Når chaufførerne bliver spurgt, hvorfor de for eksempel tjekker deres håndholdte mobil under kørslen, lyder mange svar, at opkaldet kan være vigtigt, at de har travlt og vil udnytte tiden, eller at firmaet forventer, at de svarer mobilen.

Fakta om undersøgelsen blandt 406 varebilschauffører:

  • Tæt på 4 ud af 10 varebilschauffører (38 procent) siger, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem er trætte bag rattet.
  • Cirka hver tredje varebilschauffører (34 procent) siger, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem er stressede bag rattet.
  • Cirka hver sjette varebilschauffør (17 procent) siger, at han eller hun meget ofte, ofte eller en gang imellem læser beskeder på deres håndholdte mobil under kørslen.
  • Flere end hver fjerde varebilschauffør (28 procent) svarer, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem kører 100 km/t. eller mere, når hastighedsgrænsen er 80 km/t.

(Kilde: Undersøgelse blandt 406 varebilschauffører gennemført af Kantar Gallup for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, feb.-april 2022).

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094