Broer og tunneller får ansigtsløft
I løbet af 2022 tager Vejdirektoratet fat på at renovere og vedligeholde en lang række af de broer og tunneler, der binder landsdelene samme.
I Danmark er der cirka 2.500 statslige broer og tunneller, der er med til at binde øer og landsdele sammen, og de bliver løbende vedligeholdt af Vejdirektoratet.
For både vejtrafikken og vejret slider på bygværkerne, og derfor udbedrer Vejdirektoratet skader og fornyer broernes beskyttelse, så de kan holde i mange år endnu. I løbet af i år vil Vejdirektoratet renovere i alt 11 store broer og tunneler og en række mindre bygværker rundt omkring i landet.
Afdelingsleder Lene Højris Jensen, Vejdirektoratet, siger:
- Det er vigtigt, at vi har velfungerende broer og tunneller, for det skaber værdi for ikke bare trafikanterne, men for infrastrukturen som helhed. Derfor har vi hvert eneste år en stor opgave med at renovere de broer, som trænger til et ansigtsløft. Vi gør det for at fremtidssikre broernes bærende konstruktioner og udskifte de slidte dele, så trafikanterne kan komme nemt og sikkert rundt i hele landet. Og ser man det i det lidt større perspektiv, så er det bedre for miljøet og klimaet at passe rigtig godt på den infrastruktur, vi allerede har, frem for at skulle bygge nyt.
De broer og tunneler, som Vejdirektoratet renoverer, er blevet udvalgt efter en nøje analyse og grundige undersøgelser, hvor der i nogle tilfælde endda er blevet benyttet droner til at overvåge bygværkernes tilstand.
I 2022 gennemfører Vejdirektoratet desuden en række reparationer og vedligehold af mindre bygværker. De ligger typisk på steder, hvor en kommunal eller privat vej bliver ført over eller under en statslig vej.
Projekterne har allerede været i udbud, og entreprenørerne er blevet fundet, men der vil løbende komme enkelte nye projekter til på Vejdirektoratets Udbudsportal.
Minimale gener for trafikanter
Vejdirektoratet udfører hovedsageligt renoveringsarbejderne fra foråret til sensommeren, for vejret er nemlig afgørende for flere af reparationerne.
For at minimere gener for trafikanter og andre borgere forsøger Vejdirektoratet som udgangspunkt at holde broerne åbne for trafik, selv når der er tale om ret omfattende reparationer. Derudover bliver de mest generende arbejder forsøgt gennemført uden for myldretiden.
I de meget få tilfælde, hvor en spærring eller væsentlig indsnævring af vejarealet er nødvendig, søges kommuner og erhvervslivet inddraget, så spærringen kan finde sted så hensigtsmæssigt som muligt i forhold til blandt andet kørsel med landbrugsmaskiner og varekørsel. Tidsplanen for hvert enkelt broarbejde og de forventede trafikgener bliver løbende offentliggjort af Vejdirektoratet.
/anga.