23948sdkhjf

- Hvor er den grønne betalingsvillighed?

Kommentar af Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

”Efter jeg blev DI Transport-direktør 1. februar, har jeg besøgt en lang række transportvirksomheder. Flyselskaber, speditører, vognmænd, lufthavne, havnevirksomheder, trafikselskaber, busoperatører og endnu flere vogn og fragtmænd. Det har været lærerigt, og jeg vil fremover dedikere mindst en dag om ugen til medlemsbesøg.

Overalt møder jeg en vilje til at nedbringe CO2 aftrykket fra transporten. Vores branche står for omkring 25 procent af alt CO2 udledning i Danmark, så opgaven - den nødvendige grønne omstilling - er stor, dyr og svær. Der er cirka 40.000 lastbiler i Danmark, 40 af dem kører på el, endnu færre brint. Transportbranchen (rederier undtaget) er ikke præget af stor historisk indtjening. 3 procent på bunden er et godt år. Konsolideringsmæssigt er vores branche traditionelt udfordret ligeså, så investeringslysten er stor, men midlerne begrænset. Den grønne omstilling har vi desværre ikke selv råd til at løse, omend viljen er der.

Vi skal derfor bruge vores styrke; vores kundefokus klart, kunderne kan få præcist den type transport, de ønsker, og vi fragter alt, og på den måde kunden ønsker, når kunden ønsker det. Så når alle taler klima, CO2 reduktioner og det grønne, skulle man tro, at indkøbsafdelingerne i virksomhederne var klar til at købe grøn transport og betaler for meromkostningerne. At kunderne hamstrede flyselskabernes "klimakompensations tilkøbsydelser". Eller at staten gik foran. Det er bare ikke tilfældet. Måske transportindkøberne har haft ørebøffer på og ikke hørt, at topcheferne vil det grønne.

Måske de visionære folkevalgte og finansministeriets dygtige økonomistyrelse med ansvaret for statslige indkøb tror, at den grønne omstilling er gratis, eller at den kommer af sig selv.

Måske de ”klimabevidste” forbrugere har for meget fokus på pris, og for lidt på chaufførvilkår eller klimaet, når naboerne og vennerne vender ryggen til.

Klimaet fylder meget i den offentlige debat, og mere og mere rundt om middagsbordet, det er dejligt, men der er ingen sammenhæng til den grønne betalingsvillighed. I hvert fald ikke endnu. Når den kommer, så er transportbranchen klar til at levere grøn omstilling og klimavenlig transport. Men omstillingen kommer kun, hvis kunderne inklusive staten omsætte de smukke grønne intentioner til grøn betalingsvillighed.

Men lad mig slutte med en positiv historie. Kommunerne, der ofte kritiseres, er faktisk gået foran på kollektiv trafik, og har købt grønt ind. Om få år vil størstedelen af kollektiv transport, tog, busser og færgers drivmidler være CO2 neutrale. Kommunerne har investeret, betalt en grøn premium, og ændret deres udbudspolitik, så de grønne forretningsmodeller bliver bæredygtige, og operatørerne har fået råd til at købe grønne busser og tog.

Men kommunernes kollektive klimaneutrale satsning er indtil videre en enlig svale blandt transportindkøberne. Men forhåbentlig kommer det. Men gerne snart”.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125