Historisk godt resultat fra Leman
Tirsdag formiddag præsenterede transport- og logistikvirksomheden Leman sit årsregnskab for 2021, og det blev med et historisk godt resultat.
Leman’s omsætning er fra 2020 til 2021 steget med 60 procent fra 2,2 til 3,6 milliarder kroner, og driftsresultatet endte i 2021 på 64 millioner kroner mod et lille minus året før.
Det forbedrede resultat skyldes dels en generel stigning i fragtraterne, dels markant øget aktivitetsniveau. Derudover har Leman’s etablering i Kina med åbningen af seks nye kontorer i 2021 og et syvende i 2022 bidraget positivt til den samlede forretning.
Og så hører det med til historien, at 2020 var et dårligt år for Leman, fordi virksomheden blev ramt af et hackerangreb. Det positive resultat vækker naturligvis glæde hos Bo Lindberg Andersen, der er CEO for Leman Group:
- Markedet for international godstransport har generelt været i vækst i 2021, så vi er på den måde hjulpet af konjunkturerne i branchen. 2020 og 2021 har været nogle år, hvor vi er blevet forstyrret af alt fra spærringen af Suez-kanalen til konsekvenserne af Brexit og selvfølgelig Covid-19, men i dette turbulente miljø er det lykkedes hele Leman-organisationen at demonstrere den smidighed og kreativitet, der har været nødvendig for at holde forsyningskæderne åbne for vores kunder og partnere, forklarer Bo Lindberg Andersen.
Kina, pharma og bedre IT
I april 2021 udvidede Leman forretningen ved at etablere sig i Kina ved at åbne seks kontorer i landet. Kina har i mange år været en vigtig handelspartner for mange Leman-kunder, og ved at have sin egen organisation i Kina er Leman nu i en bedre position til at servicere kunder med både information og løsninger og derigennem sikre en endnu højere kvalitet, mener virksomheden.
- Hos Leman har vi naturligt kigget mod Kina, fordi en stor del af markedet centrerer sig om Kina, der er strategisk meget vigtigt, og vi kan derfor servicere vores kunder bedre, når vi er stærkt repræsenteret derude. Derfor planlægger vi at gå videre og åbne flere kontorer i Kina, og vi har også flere nye omkringliggende lande på tegnebrættet. Men jeg vil gerne understrege, at vi ikke åbner nye kontorer i nye lande alene for at være til stede – vi gør det, fordi vi på den måde kan sikre både nye og eksisterende kunder en bedre kvalitet i produkter og i kundeservice, afslutter Bo Lindberg Andersen.
Leman har i 2021 også haft særligt fokus på at integrere nye it-løsninger, der skal gøre arbejdet mere enkelt og smidigt, og derudover fortsættes en øget indsats på medicinfragt som en stærk niche, hvor man allerede er førende. /Smir
Læs stort interview med Leman's topchef fra magasinet Transport Today