Tal på chaufførmanglen
Vognmændene har enorme udfordringer med at skaffe kvalificerede chauffører, viser et notat fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).
I en periode på knap to år har vognmænd 3500 gange søgt forgæves efter en chauffør.
Det er et meget alvorligt problem, mener arbejdsgiverforeningen ATL.
Ved halvdelen af de forgæves rekrutteringer er vognmændene endt med at ansætte en chauffør med en anden profil end den ønskede. Ved den anden halvdel er stillingen ikke blevet besat.
- Det er et bekymrende stort antal ubesatte stillinger. Lastbiler må holde stille. Opgaver bliver ikke løst, og omsætning forsvinder, konstaterer Lars William Wesch, direktør i ATL.
STARs opgørelse dækker perioden fra december 2019 til september 2021 – altså knap to år. Det er sværest at ansætte et bud eller en truck- og kranfører. I 35 procent af de tilfælde, hvor en stilling bliver slået op, ender det uden, at man finder en medarbejder med en profil, som passer til jobbet.
I antal er det dog lastbilchaufførerne, som udgør langt den største udfordring.
- Nogle virksomheder ansætter en medarbejder med en lidt skæv profil i håb om, at de kan lære ham op. Det er nødvendigt og prisværdigt, men det tager også ressourcer fra driften, så det er forståeligt, at alle ikke kan gøre det, siger Lars William Wesch.
Kræver bred indsats
Hvis problemerne skal løses, kræver det en meget bred indsats. Flere unge skal blive chauffører. De ældre chauffører skal fortsætte så længe som muligt med at arbejde, og branchen skal blive bedre til at rekruttere chauffører, som kommer fra andre fag. Endelig skal der flere kvinder ind i branchen.
- Vi er i en hård konkurrence med andre fag, som også mangler medarbejdere. Men der er ikke andet at gøre end at tage konkurrencen op, siger Lars William Wesch. /Smir